Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)

PPR er en tværfaglig kommunal rådgivning, der hjælper fagpersonale og ledelse i institutioner og på skoler indenfor det sproglige, kommunikative, motoriske, pædagogiske og psykologiske område. Glostrup kommune PPR består af et team af logopæder, psykologer og pædagogiske vejledere, der både arbejder i dagtilbud og skole. Det foregår fortrinsvis i konsultative forløb, men kan alt efter sagens karakter også indebære logopædiske undersøgelser, pædagogiske psykologiske vurderinger (PPV’er), interventionsforløb og lettere behandling. Vi vægter det tværfaglige samarbejde mellem dagtilbud, skole, forældre og andre fagpersoner, der er omkring dit barn og vi arbejder både med det enkelte barn, samt med børnegrupper.

Tidlig indsats

I PPR ved vi, at jo tidligere i et barns liv, vi bliver opmærksomme på eventuelle udfordringer – jo bedre kan vi hjælpe barnet og familien med at løse dem. Derfor arbejder vi i PPR tæt sammen med dagplejen, vuggestuer, børnehaver og skoler, så vi kan komme på så tidligt som muligt, når der er bekymring for barnets udvikling.

De pædagogiske vejledere rådgiver og vejleder personale i dagtilbud og skole, når de står overfor særlige udfordringer i deres arbejde med børnene. Vores mål er at understøtte daginstitutioner og skoler i at udvikle den pædagogiske og specialpædagogiske praksis, så vi sikrer børnene det rette læringsmiljø og dermed de bedste betingelser for, at de trives og udvikler sig.  

Vi tilbyder rådgivning og vejledning i forhold til, hvordan dagtilbuddet eller skolen kan håndtere udfordringer med trivsel og/eller udvikling hos et enkelt barn eller en gruppe af børn (for eksempel en stue eller klasse). Indsatserne planlægges, igangsættes og evalueres i samarbejde med personalet. Hvis der er behov for det, involverer vi også forældrene. 

De pædagogiske vejledere i Center for Børn, Unge og Familier arbejder tværprofessionelt og har med forældrenes samtykke mulighed for at inddrage andre faggrupper i indsatsen omkring barnet eller børnegruppen (for eksempel psykolog, logopæd, sundhedsplejerske eller socialrådgiver).

Logopædiske forløb

Uanset om udfordringen handler om dit barn eller en gruppe af børn, vil vores første tilgang oftest være af konsultativ karakter. Det betyder, at vi arbejder med både forældre og de fagpersoner, der har en tæt kontakt til dit barn eller gruppen. Formålet med forløbet er at støtte de voksne, der er omkring barnet, i at handle på nye måder, der giver barnet nye rammer og dermed forbedre barnets forudsætninger for at udvikle sig. Disse vejledningsforløb laver vi både på almenområdet og på specialområdet.

Formålet med den logopædiske vurdering er at sikre dit barns sproglige udvikling og trivsel. Hvis der er behov for at logopæden tester barnet sproglige udvikling udarbejdes der en logopædisk vurdering for at afdække hvor barnet er i sin sproglige og kommunikative udvikling, samt om der er behov for intervention. LPV’en er et dokument til jer forældre, der beskriver bl.a. hvad barnet lykkes med, hvad den logopædiske observation viste, hvilke test der er anvendt til at teste barnets sprog og resultatet heraf, samt en beskrivelse af det videre forløb. LPV’en udarbejdes efter hver ny testning, så vi hele tiden har et opdateret dokument, men den seneste udvikling, på barnet.

Sprogunderstøttende tiltag i dagtilbud og på skole

Logopæderne bistår dagtilbud og skole med både Rambølls SprogTrappe 0-6 år og den obligatoriske sprogvurdering og tilbyder sparring på resultaterne, samt hvordan der kan arbejdes med dem i hverdagen for at fremme børnenes sproglige udvikling.

Sprogtrappe

Formålet med SprogTrappen 0-6 er at give dagplejere og det pædagogiske personale i dagtilbud et kvalificeret og målrettet materiale til at vurdere det enkelte barns sproglige kompetencer.

Materialerne har til hensigt at synliggøre det enkelte barns sproglige ressourcer og vanskeligheder, for på baggrund heraf at kunne iværksætte målrettede og systematiske pædagogiske indsatser. Sprogtrappen indeholder 6 parameter: Formelt sprog, funktionelt sprog, legeudvikling, fælles opmærksomhed, kognition og relationer og socialt samspil.

Sprogvurdering

Sprogvurderingerne anvendes ligeledes som afsæt for forældresamtaler, hvor forældre inddrages i forhold til sprogstimulering i hjemmet og i dagtilbuddet.

Herudover inddrages resultaterne ved overgange fra dagpleje/vuggestue til børnehave og fra dagtilbud til skole, så samarbejdet omkring barnets sproglige udvikling understøttes bedst muligt, og er med til at skabe sammenhæng for barnet.

Resultaterne af sprogvurderinger skal ses som et kvalificeret øjebliksbillede af barnets sproglige kompetencer og anvendes som led i en helhedsvurdering af det enkelte barn.

Pædagogiske psykologiske forløb

Uanset om udfordringen handler om dit barn eller en gruppe af børn, vil vores første tilgang oftest være af konsultativ karakter. Det betyder, at vi arbejder med både forældre og de fagpersoner, der har en tæt kontakt til dit barn eller gruppen. Formålet med forløbet er at støtte de voksne, der er omkring barnet, i at handle på nye måder, der giver barnet nye rammer og dermed forbedre barnets forudsætninger for at udvikle sig. Disse vejledningsforløb laver vi både på almenområdet og på specialområdet.

Når skolen vurderer, at deres muligheder for at hjælpe barnet er tilstrækkeligt afsøgte i fællesskab med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, så kan de gå i dialog med forældrene og PPR om at få udarbejdet en pædagogisk psykologisk vurdering. En pædagogisk psykologisk vurdering laves på baggrund af et undersøgelses- og vejledningsforløb, der foregår over ca. 6 måneder. Forløbet kan bestå af forskellige elementer, som f.eks.: vejledning af teamet ift. relevante indsatser i praksis, observation, samtale med barnet, testning, spørgeskema, samtale med forældre og personale og beskrivelser fra institution eller skole. Vurderingen inkluderer ofte anbefalinger til hvordan barnets eventuelle støttebehov kan imødekommes.

En pædagogisk psykologisk vurdering udarbejdes, hvis der er en antagelse om, at barnet har brug for specialpædagogisk bistand for at trives og udvikle sig i sit institutions- eller skoletilbud.

Lettere behandling

Samtaleforløb

I PPR har vi et samtaletilbud til børn i skolealderen, som er i lettere psykisk mistrivsel. Tilbuddet er tiltænkt børn, der kunne have gavn af individuelle samtaler med en psykolog, f.eks. ved problemer med selvværd, ensomhed eller tristhed. For at komme i betragtning, kan du kontakte dit barns skole med henblik på at få dit barn drøftet på sparringsforum. Herefter vil skolen, psykologen og forbyggende rådgiver fra Familieafsnittet vurdere om tilbuddet er det rette for jeres barn, da der også er andre samtaletilbud i kommunen.

Få styr på angsten

FÅ STYR PÅ angsten er et forældrebaseret selvhjælpsprogram til børn i 1.-6. klasse i Glostrup kommune. Programmet varer i alt 10 uger og udføres af jer selv i hjemmet sammen med jeres barn. I vil skulle deltage i to workshops og får udleveret manualer til jer som forældre og til jeres barn. Manualerne består af information, arbejdsark, og øvelser. Programmet er udviklet af Center for Angst ved Københavns Universitet, og det har vist sig at have god effekt. Forskning har vist, at FÅ STYR PÅ angsten gav forældre til børn med angst gode muligheder for at hjælpe deres børn med at overvinde angsten.

Hvis I kan genkende angst hos jeres barn og ønsker at deltage i FÅ STYR PÅ angsten eller ønsker nærmere information, vil vi opfordre jer til at kontakte jeres barns skole og holde øje med opslag på AULA, da tilbuddet slås op her løbende.

Mulighederne for henvisning til Børne- og Ungdomspsykiatrien

Som beskrevet understøtter PPR dagtilbud og skoler i det daglige arbejde med børn og unges udvikling, læring og trivsel. Det betyder, at mange forældre til børn med udfordringer kommer i kontakt med PPR, når indsatsen omkring barnet skal tilpasses og de støttemæssige behov skal afdækkes. I dette arbejde opstår der nogle gange et behov for at henvise et barn eller en ung til udredning ved Børne- og Ungdomspsykiatrien. En henvisning til psykiatrien kræver forældresamtykke og bliver altid lavet i samarbejde med forældrene.

Ved ønske om henvisning til udredning vil der forudgående være et længerevarende undersøgelses- og udviklingsarbejde som beskrevet ovenfor. Psykiatrien forventer, at man i skole og hjem har forsøgt at imødekomme barnets udfordringer med samtidig bistand fra PPR inden man henviser. Henvisninger til psykiatrien tager generelt lang tid at udarbejde, da det tager tid at leve op til de forventninger som psykiatrien har til den forudgående indsats. Det forventes, at udfordringerne har en karakter og sværhedsgrad, som kræver psykiatriens involvering og det er altid psykologens vurdering om henvisning til udredning er relevant. I praksis betyder dette, at et barn godt kan være i psykisk mistrivsel, uden at det vurderes, at der er behov for udredning i psykiatrien. I de tilfælde skal barnet eller den unge have hjælp andre steder fra.

Man vil oftest opleve, at der er ventetid før PPR kan gå i gang med en henvisning, da PPR lovgivningsmæssigt er bundet op af opgaver omkring vurdering af specialiserede undervisningsbehov og disse opgaver skal løses inden andre opgaver kan prioriteres.

Hvis du ønsker at komme i dialog om eventuel udredning af dit barn kan du også henvende dig til egen læge eller rådgivere i socialforvaltningen. Spædbørn og småbørn kan henvises til udredning af sundhedsplejersker. Der er derudover mulighed for at opsøge udredning på et privathospital med egenbetaling eller via privat sundhedsforsikring.

Nogle børn har svært ved at trives og udvikle sig på trods af den pædagogiske indsats omkring barnet i enten dagtilbud eller skole. I nogle tilfælde vurderer ledelsen i institutionerne og på skolerne i samarbejde med forældrene, at der er behov for bistand fra andre fagpersoner omkring barnet til at afdække og vejlede i, hvad der skal til for at hjælpe barnet i trivsel. I sådanne tilfælde kan der kaldes på bistand fra Glostrup kommunes team af psykologer eller andre ressourcepersoner. Hvis ressourcepersonerne fra PPR skal undersøge eller tale med dit barn med henblik på vejledning af teamet og evt. udarbejdelse af en PPV, skal man som forældre give tilladelse til at barnet indledningsvist tages op på et tværfagligt sparringsforum i daginstitutionen eller skolen, hvor teamet indledningsvist får sparring til indsatsen. Når der er arbejdet med de aftalte prøvehandlinger i en periode, kan daginstitution eller skole indkalde til et møde, hvor skemaet ’Henvendelse til Pædagogisk psykologisk rådgivning’ udfyldes i fællesskab. Sagen sendes herefter til fordeling i PPR og i kontaktes af den PPR-medarbejder som modtager sagen.

Du kan også selv kontakte Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, hvis du er bekymret for dit barns generelle udvikling både ift. personlig, faglig og social trivsel, læring, motorik, sproglige og/eller kommunikative udvikling (herunder udtalevanskeligheder, stammen, stemmevanskeligheder, selektiv mutisme, lille ordforråd eller nedsat hørelse). Oftest starter samarbejdet ved, at du som forælder tager fat i personalet i dit barns dagtilbud eller skole og får kontakt til PPR derigennem. Du kan også selv rette henvendelse ved at kontakte os direkte på tlf.: 43236550 eller på sikkermail: born.unge.familier@glostrup.dk.