Glostrup Kulturfest - ses vi?
Kulturfesten er Glostrups store begivenhed, der samler hele byen om sjove aktiviteter, musik og fællesskab.
Kulturfesten finder sted i Rådhusparken og foran Glostrup Rådhus. Der vil også være indendørs aktiviteter rundt omkring i byen. Kulturfesten er helt åbent og alle aktiviteter og koncerter er gratis.
Vi glæder os til at se dig i 2026.
Til aktører og interessenter Praktiske oplysninger til gæster
Nyhedsbrevet Kulturnyt
Til aktører og interessenter
Til aktører i Kulturområde
Til aktører i Demokratisk Forum
Til de musiske foreninger og bands
Til leverandører
Til aktører i kulturområdet
Hvem kan deltage i Kulturområdet og hvilke vilkår er der?
Foreninger, klubber, enkeltpersoner, virksomheder kan alle deltage og få plads i kulturområdet.
Virksomheder kan maks. opstille én stand og betaler herfor stadepladsgebyr 1602 kr. for hele dagen iht. Glostrup Kommunes takst for leje af areal til mobilt stade 1 dag. Øvrige aktører herunder socialøkonomiske virksomheder betaler ikke stadepladsgebyr.
Retningslinjer for stande i kulturområdet
- Aktiviteterne skal inddrage publikum. Der kan sælges mad, drikke og/eller egne producerede varer.
- Aktørerne er selv ansvarlige for at søge diverse og evt. tilladelser til salg af deres hhv. produkter.
- Alle aktører må reklamere for deres aktivitet eller produkter på deres egen stand. Reklamen skal være af en sådan karakter, at det ikke er til gene for de øvrige aktører i området.
- Standen kan maksimalt udgøres af en pavillon 3x3 eller dertil svarende samt 1 meter udenomsareal – dvs. i alt 5x5 m.
- Der må ikke agiteres eller reklameres for politisk indhold. Disse aktiviteter henvises til Demokratisk Forum (se nedenfor). Stiller et politisk parti op med egne pavilloner skal evt. logo eller anden synlig reklame dækkes over.
- Foreninger kan søge om underskudsgaranti til deres aktivitet i kulturområdet. Bemærk, at foreninger med politisk formål - herunder partipolitiske foreninger, partipolitiske ungdomsforeninger og opstillingsberettigede lister - ikke kan søge underskudsgaranti til nogen form for aktivitet.
- Se rammerne for underskudsgaranti i tilmeldingsskemaet. Underskudsgarantien søges sammen med tilmeldingen senest 19. februar 2025.
I løbet af planlægningsfasen vil vi holde jer opdateret med info, og I er velkomne til at sparre med os om jeres ideer. I vil få mails med alle informationer, som I skal bruge til jeres deltagelse..
Til aktører i Demokratisk Forum
Demokratisk Forum er dedikeret og reserveret til demokratisk debat og synliggørelse af politiske standpunkter – fx flyers, plakater og lign. for lokale partiforeninger.
Det er tilladt at opstille mindre aktiviteter, såsom konkurrencer og uddeling af lettere snacks, der kan holdes inden for pavillonens areal. Større aktiviteter såsom hoppeborge, større spil og lege, udstyr der fylder ud over pavillonen henvises til Kulturområdet.
Demokratisk Forum vil blive markedsført ifm. med markedsføringen af den samlede Glostrup Kulturfest.
Hvem kan deltage i Demokratisk Forum
- Lokalt funderede partiforeninger, partipolitiske ungdomsforeninger og opstillingsberettigede lister
- Råd og interesseforeninger med et samfundsorienteret program.
- Aktører kan samarbejde om oplæg og stande.
Retningslinjer for stande i Demokratisk Forum
- Hver aktør kan opstille én stand i Demokratisk Forum. Standen kan maksimalt udgøres af en pavillon 3x3 eller dertil svarende samt 1 meter udenomsareal – dvs. i alt 5x5 m.
- Fra standen kan der uddeles materiale og snacks, debatteres, laves mindre happenings og aktiviteter. Aktiviteter og happenings skal godkendes af Kulturfestadministrationen.
- Der er ingen begrænsning på, hvordan standen kan udsmykkes. Happenings og udsmykninger på de enkelte stande skal dog være af en sådan karakter, at det ikke er til gene for de øvrige aktører i området.
- Der kan ikke opstilles tivolilignende aktiviteter, forlystelser eller almene foreningsaktiviteter i Demokratisk Forums område.
- Aktører er selv ansvarlige for at opsætte, nedtage og rydde op efter endt arrangement – herunder bortskaffe eget affald i de dertil opstillede containere.
Musiske foreninger og bands
Der er flere muligheder for at optræde på Glostrup Kulturfest.
Vores scene har et antal tider, som vi fordeler hvert år til kendte navne og lokale bands. Vi forsøger hvert år at lave et varieret program – både på dagen, men også fra år til år.
Hvis dit band allerede har optrådt inden for de seneste år, er det ikke så sandsynligt, at du får plads i år. Men skriv alligevel til kultur@glostrup.dk med oplysninger om band-/foreningsnavn, kontaktperson, musikretning/-genre og gerne link til video eller lydfil.
Det kan være, at vi kan sætte dig i forbindelse med nogle af de steder, hvor der er mulighed for at holde koncert.
Til top
Vil du være leverandør til Glostrup Kulturfest?
Skriv til kultur@glostrup.dk, hvis du mener, du har et relevant produkt til Glostrup Kulturfest.
Har din virksomhed spændende nye eller nyskabende produkter, der skal prøves af i et virkeligt festmiljø, hører vi gerne fra dig. Det kan være særlige møbler, stande, redskaber, fødevarer og meget mere. Vi er åbne for det meste og giver en dækkende tilbagemelding om brug og succes med produktet efter arrangementet.
Til top
Praktiske oplysninger til gæster
Hvad er Glostrup Kulturfest?
Glostrup Kulturfest er Glostrups store event, der samler hele Glostrup om sjove aktiviteter, musik og fællesskab.
Hvornår og hvor foregår Glostrup Kulturfest?
Glostrup Kulturfest 2025 foregår lørdag d. 10. maj i Rådhusparken og foran Glostrup Rådhus i tidsrummet 12-20.
Hvad kan jeg opleve på Glostrup Kulturfest?
I Rådhusparken kan du møde Glostrups foreninger og virksomheder, der stiller op med leg, sjov og gøgl. Hvem ved? Måske finder du din næste fritidsinteresse der.
På Glostrup Rådhusplads kan du opleve både kendte og lokale artister, når de spiller på Rådhusscenen i tidsrummet kl. 12-20.
Program følger, når artisterne er booket, og aktørerne har tilmeldt sig.
Hvad koster det?
Ja, det lyder utroligt, men alt er gratis at se, prøve og deltage i. Der vil være ting i Rådhusparken, som du kan købe - fx mad og drikke, kunsthåndværk eller lign. Men alle aktiviteter og koncerter er gratis.
Hvilke betalingsmidler kan jeg benytte?
I salgsboder kan du ikke regne med at kunne benytte alle slags betalingsmidler. De enkelte boder er selvstændige aktører, der selv beslutter, hvilke betalingsmidler, de har mulighed for at modtage. I de fleste tilfælde vil du dog kunne bruge MobilePay.
Hvilken mad kan jeg købe på pladserne?
I Rådhusparken kan du købe forskelligt fast food og snacks hos foreninger og virksomheder. Der er også flere drikkevareboder, der samlet byder på et godt udvalg til at slukke tørsten med.
Rådhuspladsen er forbeholdt publikum til Rådhusscenen. Du må derfor en tur om i Rådhusparken for at købe dine drikkevarer og evt. mad.
Hvor er der toiletter
Der er almindelige toiletter i rådhusets røde bygning i kælderen. Der er handicaptoilet på Biblioteket. Der er flere toiletter i Medborgerhuset, Aktivitetscentret og Biblioteket.
Hvordan kommer jeg til Kulturfestens område?
Også på denne dag gælder de normale p-regler for Glostrup. Parkering uden for p-zone eller p-bås vil medføre bøde. P-pladsen foran Glostrup Rådhus og vejen ind til pladsen - Rådhusparken - er spærret af for biler fra fredag d. 9 maj kl. 15. Det vil ikke være muligt at parkere eller at bruge ladestanderne foran rådhuset. Når scenen er nedtaget fra søndag morgen d. 11. maj, kan p-pladsen bruges som normalt igen. Det vil være skiltet i dagene op til eventet.
Tag cyklen eller gåbenene - det vil være langt det nemmeste at tage cyklen eller komme til fods.
Tag toget - bor du længere væk, kan du med fordel ankomme med tog. Der er meget kort vej fra Glostrup Station til festområderne. Bus 300S og 500S kører direkte til Glostrup station. Servicebussen kører i formiddagstimerne til stoppesteder nær Rådhusparken.
Hvad hvis jeg bliver dårlig eller ser nogen, der har det skidt?
Samaritterne har base for enden af publikumsområdet til Rådhusscenen. Du kan også henvende dig til en vagt eller personalet. Personalet har skilte på med navn og funktion. I Rådhusparken kan du også henvende dig i en bod eller hos en forening, som kontakter samaritter, vagter eller personale.
Kan jeg deltage som aktør?
Du kan deltage med en aktivitet som virksomhed, forening eller enkeltperson. Nogle af Glostrup Kommunes afdelinger vil også deltage med aktiviteter. Se, hvordan du kan deltage.
Hvem står bag Glostrup Kulturfest?
Glostrup Kulturfest er et samarbejde mellem Glostrup Kommune, Glostrups foreninger og virksomheder. Masser af ildsjæle sørger for at gæsterne for en dag fuld af oplevelser og glade stunder, hvor samvær og fællesskab er i fokus.
Hvad er baggrunden for Glostrup Kulturfest?
I løbet af foråret 2023 udviklede Center for Kultur, Idræt og Fritid et nyt event i samarbejde med Glostrups foreninger, ildsjæle og virksomheder. Et eventudvalg bestående af repræsentanter fra flere af Glostrups foreninger og virksomheder har foreslået eventets rammer for Kultur- og Fritidsudvalget, som besluttede rammerne i marts 2023. Glostrup Kulturfest arrangeres i samarbejde med aktørerne fra år til år.
Til top
Tilmeld dig nyhedsbrevet Kulturnyt
Tilmeld dig Kulturfestnyt. Så får du alle informationer om Glostrup Kulturfest før alle andre. Skriv til kultur@glostrup.dk
Kulturfestnyt er målrettet gæsterne på Glostrup Kulturfest. Hvis du vil være / er aktør kan du tilmelde dig Foreningsnyt på kultur@glostrup.dk
Til top