Tilskud til frivilligt socialt arbejde
Glostrup Kommune afsætter årligt midler, som støtter frivilligt socialt arbejde efter servicelovens §18 og Barnets Lov §17. Frivilligt socialt arbejde består af aktiviteter eller handlinger, der udføres inden for det sociale og sundhedsmæssige område. Formålet med frivilligt socialt arbejde er, at give enkeltpersoner eller grupper en øget velfærd, omsorg eller at løse forskellige velfærdsproblemer.
Frivilligt socialt arbejde er en indsats der er:
- Ulønnet.
- Til glæde og gavn for andre end én selv og éns familie.
- Af formelt organiseret karakter, dvs. at der skal være en vis grad af organisering.
Søg puljen her
Servicelovens §18 og Barnets Lov §17
Det følger af Servicelovens §18 og Barnets Lov §17, at kommunen er forpligtet til at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger ved årligt at afsætte et beløb til frivilligt socialt arbejde. Rammerne for samarbejdet fastlægges af Kommunalbestyrelsen.
Hvem kan søge?
- Lokale, regionale og nationale foreninger, organisationer og formelle grupper der alene eller i samarbejde med andre aktører arbejder for at fremme livskvaliteten og sundheden for socialt udsatte medborgere i alle aldersgrupper i Glostrup kommune.
- Foreninger der modtager andre tilskud fra kommunen fx § 79 til seniorforeninger, kan søge, hvis der er tale om nye aktiviteter med socialt sigte.
Hvad gives der tilskud til?
- Lokalt forankrede længerevarende eller enkeltstående initiativer med et klart defineret socialt formål målrettet socialt udsatte målgrupper, hvor den frivillige indsats er kernen i planlægningen og afviklingen af aktiviteterne. Det vil være en fordel, hvis indsatsen understøtter lokale politikker og strategier – fx politikker på sundheds, kultur og fritidsområdet.
- Uddannelse og kompetenceudvikling af frivillige, hvor der er et klart defineret formål mhp. at gavne de relevante målgrupper.
Som udgangspunkt gives ikke støtte til lønnede koordinerende funktioner, forplejning, transport og udflugter med mindre at dette vurderes at udgøre en væsentlig del af formålet, og er af afgørende betydning for indsatsen.
- Der gives ikke støtte til drift, så som løbende foreningsdrift og huslejetilskud.
- Der kan som udgangspunkt ikke søges om tilskud til aktiviteter, der allerede er afholdt inden ansøgningen er modtaget og behandlet.
Anden form for støtte:
- Der stilles kommunale lokaler til rådighed, for godkendte projekter, i det omfang det er muligt.
- Der gives råd og vejledning til opstart af frivillige sociale aktiviteter, og til eksisterende eller udvidelse af eksisterende aktiviteter.
Sådan vurderes ansøgerne
Følgende kriterier indgår i vurderingen af ansøgningerne – i prioriteret rækkefølge:
- Høj grad af lokal forankring.
- Værdien for socialt udsatte borgere i Glostrup Kommune – gerne på baggrund af en grundig beskrivelse af indsatsen samt eventuelt dokumenteret erfaring fra tidligere indsatser. Regionale og landsdækkende organisationer/foreninger skal tydeliggøre, hvorledes aktiviteterne er særligt målrettet kommunens borgere.
- Supplement til eksisterende indsatser for at sikre et bredt tilbud til borgerne.
- Understøttelse af lokale politikker og strategier - fx Kultur- og Fritidspolitik eller Sundhedspolitik.
Bevillingsmodeller
Et-årig bevilling:
Ansøgningsfrist 1. september.
- Gives til enten eksisterende eller nye initiativer til det kommende kalenderår.
Tre-årig bevilling:
Ansøgningsfrist 1. september
- Gives i særlige tilfælde, hvor projekterne er af en sådan karakter, at kommunen kan se en værdi i at støtte det over en længere årrække. Tilskud bevilget for flere år, udbetales for et budgetår ad gangen.
Partnerskabsaftaler:
Ansøgningsfrist 1. september.
- Gives til ansøgere, der ansøger om tre eller flere initiativer under puljen til frivilligt socialt arbejde.
- Bevillingen gives som et samlet beløb, som foreningen/organisationen/gruppen kan forvalte over, så de bedst muligt fremmer formålet.
- Ved en partnerskabsaftale er et tæt samarbejde med kommunen en forudsætning bl.a. med henblik på udvikling af projektsamarbejder.
- Ved indgåelse af et partnerskab, udarbejdes en formel samarbejdsaftale, hvor samarbejdet præciseres – f.eks. mødefrekvens og kontaktpersoner. Partnerskabsaftalen underskrives i forbindelse med godkendelse af tilskud.
- Aftalen løber for et eller flere år ad gangen i op til tre år.
Alle bevillinger er afhængige af at kommunen modtager bloktilskud fra staten til §18. Nedsættes eller bortfalder beløbet vil tilskuddene til foreninger, organisationer m.fl. blive nedsat eller bortfalde helt. I tilfælde af at dette sker, vil kommunen tilstræbe at orientere de implicerede parter hurtigst muligt og hvis det er muligt give en rimelig frist, så der bliver mulighed for at søge andre midler eller lukke projekt ned.
Hvor lang er bevillingsperioden?
Der kan søges om tilskud for et år eller for en treårig periode alt efter projekt og indsats. Tilskud bevilget for flere budgetår, udbetales for et år ad gangen.
Hvis ansøgningen om en treårig aftale ikke imødekommes behandler Kultur- og Fritidsudvalget ansøgningen på lige fod med de øvrige ansøgninger, dvs. som etårig bevilling.
Ved ansøgning om tilskud til opstart af nye aktiviteter eller udvidelse af aktiviteter, afhænger bevillingsperioden af, hvornår på året I søger.
Ansøgningsfrist
Foreninger/organisationer/grupperinger, hvor aktiviteten har eksisteret i flere år, kan søge en gang årlig - deadline 1. september.
Søges der til nye initiativer og udvidelse af aktiviteter, kan der søges hele året. Dette er for at sikre, at frivillige hurtigst muligt kan opstarte projekter/aktiviteter.
Ansøgningsprocedure, afrapportering, ansøgningsskema
Ansøgningsprocedure
- Du søger puljen her
- Foreninger/organisationer skal vedhæfte vedtægter og seneste årsregnskab. Ansøgere, som ikke er organiserede foreninger, skal vedlægge en beskrivelse af gruppens formål og organisering.
- Alle ansøgninger vurderes individuelt og behandles af Kultur- og Fritidsudvalget, hvorefter ansøgeren får svar.
Modtagere af tilskud
- Foreninger og organisationer skal være CVR-registreret og have tilknyttet en NemKonto for at kunne modtage tilskud fra kommunen.
- Ansøgere, som ikke har en NemKonto kan ikke få udbetalt det bevilgede tilskud til privatpersoner, men må indgå en aftale med Glostrup Kommune om betaling/refundering af udgifter.
- Foreninger, der arbejder med børn under 15 år, har selv ansvar for at indhente børneattester på samtlige voksne (ansatte og frivillige), der er tilknyttet projektet.
Afrapportering og regnskab
- Foreninger/organisationer/formelle grupper, der modtager tilskud, skal afrapportere for bevillingen årligt – deadline er 1. april, året efter bevillingen er tildelt. Ved afrapportering skal dette skema benyttes Evaluering og regnskab .
Følgende indgår i afrapporteringen:
- Resumé over erfaringerne, samt beskrivelse af hvilken forskel bevillingen har gjort for den socialt udsatte målgruppe i Glostrup kommune.
- Projektregnskab eller et årsregnskab (kun for landsdækkende og regionale foreninger/organisationer). Regnskabet skal dokumentere at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med bevillingen. Tilskud som ikke anvendes til formålet skal tilbagebetales. Er tilskuddet højere end 150.000 kr. skal regnskabet være påtegnet en ekstern registreret revisor. Kvitteringer og regninger skal kunne fremvises ved en stikprøvekontrol. Der udtrækkes årligt 5-7 tilfældigt udvalgte bilag/regnskabsposter, hvor tilskudsmodtageren anmodes om at aflægge dokumentation for udgiften.
Hvor kan jeg få hjælp?
Glostrup Kommune giver råd og vejledning til opstart af frivillige sociale aktiviteter og til eksisterende eller udvidelse af eksisterende aktiviteter. Vil du gerne høre om de forskellige tilbud kan du skrive til kultur@glostrup.dk eller ringe til tlf. 4323 6425.
Aktivitetstilskud for unge under 25 år og personer med nedsat funktionsevne for folkeoplysende foreninger
Frist: 1. marts
Ansøg her.
Når I udfylder den digitale ansøgning, skal I vedlægge en opgørelse over sidste års aktiviteter. Opgørelsen skal udfyldes på et særligt skema.
En del af ansøgningen er regnskabsaflæggelse for tilskud, som I har modtaget sidste år.
Vejledning ansøgning om aktivitetstilskud og tilskudsregnskab
Regler for tilskud til aktiviteter
Regneark til udregning af Aktivitetstilskud
Krav til årsregnskaber
Som kvittering for modtagelsen af et kommunalt tilskud skal foreninger, som modtager tilskud efter Folkeoplysningsloven, aflevere et afregningsskema til Glostrup Kommune. Der er følgende minimumskrav til dette skema, som skal overholdes for at modtage tilskud.
- Alle tilskud fra kommunen skal fremgå tydeligt af afregningsskemaet, f.eks. aktivitetstilskud, lokaletilskud, tilskud til leder- og instruktøruddannelse og tilskud fra udviklingspuljen mm.
- Egenbetaling for unge under 25 år skal fremgå særskilt af afregningsskemaet (kontingent, betaling til træningslejre og stævner mv.)
- Egenbetaling, der ikke indgår i afregningsskemaet, kan ikke anvendes som dokumentation i forhold til, at aktivitetstilskuddet ikke kan overstige deltagernes egenbetaling.
- Afregningsskemaet skal dokumentere, at tilskud er anvendt til det formål, som de er bevilget til. Dvs., at f.eks. udgifter til aktiviteter til børn og unge under 25 år, lederkurser, køb af materiel samt udgifter til projekter eller andet, der er gennemført med kommunale tilskud skal fremgå af afregningsskemaet i hovedkonti.
- Afregningsskemaet skal underskrives af hele bestyrelsen og være revisorpåtegnet. Ved et samlet tilskud under 250.000 kr. skal afregningsskemaet revideres og påtegnes af foreningens valgte revisor(er). Ved et samlet tilskud på over 250.000 kr. skal afregningsskemaet revideres og påtegnes af registreret eller statsautoriseret revisor.
- Tilskud skal tilbagebetales, såfremt kravene ikke er overholdt.
Foreninger som modtager aktivitetstilskud, skal desuden aflevere årsberetning senest 1. juni.
Folkeoplysningsudvalget udtager hvert år to foreningsregnskaber til en hel eller delvis revision blandt de foreninger, som modtager tilskud og/eller låner lokaler. Dog ikke blandt foreninger, der har registreret revisor. Se vejledning om Glostrup Kommunes forventninger til revisorernes gennemgang af foreningernes regnskaber. Ifølge Folkeoplysningsloven er Glostrup Kommune forpligtet til at offentliggøre tilskudsregnskaber fra de foreninger i kommunen, der modtager kommunale tilskud.
--------------------------------------------------------------
Den Fælleskommunale handicapidrætspulje
Glostrup Kommune er med i den fælles kommunale idrætspulje, hvor man kan søge tilskud til opstart af projekter for handicappede børn og unge under 25 år. Forældre, klubber, institutioner, skoler, idrætsforeninger m.fl. kan søge om tilskud til et projekt, som typisk kører i 2 år, hvorefter det kobles op på en allerede eksisterende idrætsforening og åbnes op for alle, hvorimod det i projektperioden kun er åbent for borgere bosat i Glostrup. Ordningen administreres og udvikles af Høje Taastrup Kommune. Læs mere om ordningen.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til leder- og instruktøruddannelse
Glostrup Kommune yder tilskud til uddannelse af ledere, trænere, instruktører, og bestyrelsesmedlemmer i folkeoplysende foreninger, der har aktiviteter for personer med nedsat funktionsevne samt børn og unge under 25 år. Uddannelsen skal være relateret til foreningens folkeoplysende aktiviteter.
Der ydes ikke tilskud til konferencer, seminarer, årsmøder samt kurser af privat karakter.
Ansøgninger modtages løbende, men skal være Center for Kultur, Idræt og Fritid i hænde senest 30 dage efter rettidig betalingsdato for kurset via vores digitale ansøgningsskema . Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for betalingen (fx screenshot af kontoudtoget). Ansøgninger, der modtages senere og/eller mangler kursusprogram og betalingsdokumentation, afvises.
Puljen er opdelt i to sæsoner, hvor første sæsonperiode går fra december til maj og anden sæsonperiode fra juni til november.
Hvis der er midler tilbage i puljen efter de to sæsonperioder, som afsluttes den 30. november, så fordeles restpuljen til de foreninger, der ikke har fået hele kursusudgiften dækket efter gældende retningslinjer.
Læs retningslinjerne for tilskud her. Åbner som pdf.
Find ansøgningsskema her. Du logger ind med MitID.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til anskaffelse af materiel
Foreninger kan søge tilskud til anskaffelser af materiel, som er økonomisk tyngende for foreningens økonomi. Der ydes ikke tilskud til materiale, som forbruges fx papir. Det er paraplyorganisationerne som bevilliger og udbetaler tilskud til deres medlemsforeninger. Nye foreninger, og foreninger som ikke er medlem af paraplyorganisationerne, kan søge tilskud hos Center for Kultur og Borgerkontakt. Læs mere om tilskud til materiel her.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til hårde hvidevarer i klubhuse
Glostrup Kommune ønsker, at elforbruget i kommunens fritids- og klubhuse begrænses i videst mulig omfang. Derfor giver vi tilskud til indkøb af lavenergihvidevarer. Foreninger kan søge tilskud til en ovn eller et komfur til max. 4.000,- kr. samt et køle/fryseskab til max. 4.000,- kr. Øvrige hårde hvidevarer samt andet køkkenudstyr skal finansieres af foreningerne selv, og der skal benyttes lavenergivarer. Vedligeholdelsen af hårde hvidevarer samt andet køkkenudstyr i fritids- og klubhusene er foreningernes ansvar. Ansøgninger om tilskud til hvidevarer skal fremsendes til Center for Kultur, Idræt og Fritid senest 1. februar. Såfremt der herefter stadig er midler, kan der søges løbende.
Se retningslinjer for ansøgning til puljen her.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til egne eller lejede lokaler
Hvis jeres forening har aktiviteter for børn og unge under 25 år i egne eller lejede lokaler, kan Glostrup Kommune give et tilskud på 75 % af driftsudgifterne til lokalerne. Tilskuddet kan kun bevilges, hvis der ikke kan anvises et egnet lokale i kommunens ejendomme. Hvis driftsudgiften til nye lokaler og lejrpladser overstiger 20.000 kr. årligt, ydes kun tilskud efter Kultur- og Fritidsudvalgets forudgående godkendelse. Læs retningslinjerne for tilskud her. Søg om lokaletilskud her.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til afholdelse af folkeoplysende voksenundervisning
Glostrup Kommune giver tilskud til oplysningsforbund og foreninger, der tilbyder folkeoplysende voksenundervisning. Tilskuddet ydes til lærerløn og lederhonorar. Ansøgning om tilskud skal sendes til Folkeoplysningsudvalget senest den 1. oktober med henblik på tilskud i det efterfølgende kalenderår. En betingelse for at få tilskud er, at er undervisningen er åben for alle, og at den ikke er kompetencegivende. Der gives ikke tilskud til hold, som har karakter af genoptræning. Foreninger, der har handicaphold, skal indhente en handicaperklæring fra alle deltagere. Glostrup Kommunes handicaperklæring skal benyttes. Hent erklæringen her. Læs mere om tilskud til voksenundervisning i vores retningslinjer for tilskud.
Frist for indsendelse af regnskab er 1. april.
--------------------------------------------------------------
Kontingentstøtte
Der findes en række muligheder for at søge støtte til kontingent, stævner og udstyr, hvis I møder børn og unge, som ikke har mulighed for at deltage i jeres aktiviteter af økonomiske årsager.
Get2Sport puljen ’Idræt for alle børn’ har til formål at hjælpe udsatte børn og unge under 18 år af økonomisk vanskeligt stillede forældre til at dyrke idræt. Foreninger under DIF kan søge puljen Læs mere her.
Fritidspuljen udsteder værdibeviser til flygtningebørn, som kan indløses til fritidskontingenter i lokale foreninger. Læs mere her.
Foreningsliv for alle hjælper børn af vanskeligt stillede forældre og voksne flygtninge med kontingent og gøre det muligt at deltage i stævner. Foreninger under DGI kan søge puljen. Læs mere her.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til seniorforeninger
Tilskud efter §79 i Serviceloven
Seniorforeninger er foreninger, der er åbne for alle borgere over 60 år samt førtidspensionister. Lokale godkendte seniorforeninger kan hvert år søge tilskud til at tilbyde seniorer i Glostrup aktiviteter i form af udflugter, foredrag, underholdning, motion, kortspil, banko, socialt samvær m.m. Tilskuddet kan bruges til fx honorarer, transport, forplejning og materialeindkøb. Tilskuddet kan i begrænset omfang bruges til forplejning i forbindelse med aktiviteter, men må ikke bruges til forplejning, hvis forplejningen er hovedaktiviteten fx middage, julefrokoster mv.
Ansøgningsfristen for tilskud er 1. juni hvert år.
Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:
• Antal dage med almindelige aktiviteter i den senest afsluttede sæson.
•Antal udflugter samt foredrag og aktiviteter med betalt instruktør i den senest afsluttede sæson.
•Antal medlemmer bosat i Glostrup Kommune. Kommunen skal ikke have fulde navne- og adresselister, men foreningen skal kunne dokumentere korrekte medlemslister ved en eventuel stikprøve.
Foreningen skal have et CVR-nummer samt en NEM-konto, som er tilknyttet CVR-nummeret, for at kunne få udbetalt tilskuddet. Derudover kan foreninger låne lokaler gratis af Glostrup Kommune.
Afrapportering og regnskab
Foreningens årsberetning samt det samlede årsregnskab skal aflægges årligt til Glostrup Kommune med frist senest 1. april. Der er ikke krav om specifikt tilskudsregnskab, men tilskuddet skal fremgå af regnskabet.
Du ansøger om tilskud ved at udfylde det digitale ansøgningsskema med sikkerpost. Har du spørgsmål til ansøgningsskemaet eller behov for hjælp kan du sende en mail til: kultur@glostrup.dk eller ringe på: 23 29 84 86.
Find ansøgningsskema her.
Hvem kan søge?
Forudsætningen for at få bevilget tilskud efter servicelovens §79 i Glostrup Kommune er at foreningen er godkendt som seniorforening af Kultur- og Fritidsudvalget.
Kriterierne for at blive godkendt som seniorforening i Glostrup er:
•At foreningen er åben for alle borgere over 60 år samt førtidspensionister, bosat i Glostrup Kommune.
•At foreningen har faste aktiviteter for medlemmerne.
•At foreningen er en selvstændig forening – ikke en underafdeling af en anden forening. En selvstændig lokalafdeling kan dog godkendes, hvis lokalafdelingen har egne vedtægter, og aktiviteter målrettet seniorer i Glostrup Kommune.
•At foreningen er hjemmehørende i Glostrup og har minimum 20 medlemmer, som er bosat i Glostrup.
•At foreningen har et klart defineret formål og målgruppe.
•At foreningen har en bestyrelse på minimum 3 personer i form af formand, kasserer og næstformand.
•At medlemmerne betaler kontingent.
--------------------------------------------------------------
Tilskud til frivilligt socialt arbejde
Glostrup Kommune afsætter årligt midler, som støtter frivilligt socialt arbejde efter servicelovens §18 og Barnets Lov §17. Frivilligt socialt arbejde består af aktiviteter eller handlinger, der udføres inden for det sociale og sundhedsmæssige område. Formålet med frivilligt socialt arbejde er, at give enkeltpersoner eller grupper en øget velfærd, omsorg eller at løse forskellige velfærdsproblemer.
Frivilligt socialt arbejde er en indsats der er:
- Ulønnet.
- Til glæde og gavn for andre end én selv og éns familie.
- Af formelt organiseret karakter, dvs. at der skal være en vis grad af organisering.
Søg puljen her
Servicelovens §18 og Barnets Lov §17
Det følger af Servicelovens §18 og Barnets Lov §17, at kommunen er forpligtet til at samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger ved årligt at afsætte et beløb til frivilligt socialt arbejde. Rammerne for samarbejdet fastlægges af Kommunalbestyrelsen.
Hvem kan søge?
- Lokale, regionale og nationale foreninger, organisationer og formelle grupper der alene eller i samarbejde med andre aktører arbejder for at fremme livskvaliteten og sundheden for socialt udsatte medborgere i alle aldersgrupper i Glostrup kommune.
- Foreninger der modtager andre tilskud fra kommunen fx § 79 til seniorforeninger, kan søge, hvis der er tale om nye aktiviteter med socialt sigte.
Hvad gives der tilskud til?
- Lokalt forankrede længerevarende eller enkeltstående initiativer med et klart defineret socialt formål målrettet socialt udsatte målgrupper, hvor den frivillige indsats er kernen i planlægningen og afviklingen af aktiviteterne. Det vil være en fordel, hvis indsatsen understøtter lokale politikker og strategier – fx politikker på sundheds, kultur og fritidsområdet.
- Uddannelse og kompetenceudvikling af frivillige, hvor der er et klart defineret formål mhp. at gavne de relevante målgrupper.
Som udgangspunkt gives ikke støtte til lønnede koordinerende funktioner, forplejning, transport og udflugter med mindre at dette vurderes at udgøre en væsentlig del af formålet, og er af afgørende betydning for indsatsen.
- Der gives ikke støtte til drift, så som løbende foreningsdrift og huslejetilskud.
- Der kan som udgangspunkt ikke søges om tilskud til aktiviteter, der allerede er afholdt inden ansøgningen er modtaget og behandlet.
Anden form for støtte:
- Der stilles kommunale lokaler til rådighed, for godkendte projekter, i det omfang det er muligt.
- Der gives råd og vejledning til opstart af frivillige sociale aktiviteter, og til eksisterende eller udvidelse af eksisterende aktiviteter.
Sådan vurderes ansøgerne
Følgende kriterier indgår i vurderingen af ansøgningerne – i prioriteret rækkefølge:
- Høj grad af lokal forankring.
- Værdien for socialt udsatte borgere i Glostrup Kommune – gerne på baggrund af en grundig beskrivelse af indsatsen samt eventuelt dokumenteret erfaring fra tidligere indsatser. Regionale og landsdækkende organisationer/foreninger skal tydeliggøre, hvorledes aktiviteterne er særligt målrettet kommunens borgere.
- Supplement til eksisterende indsatser for at sikre et bredt tilbud til borgerne.
- Understøttelse af lokale politikker og strategier - fx Kultur- og Fritidspolitik eller Sundhedspolitik.
Bevillingsmodeller
Et-årig bevilling:
Ansøgningsfrist 1. september.
- Gives til enten eksisterende eller nye initiativer til det kommende kalenderår.
Tre-årig bevilling:
Ansøgningsfrist 1. september
- Gives i særlige tilfælde, hvor projekterne er af en sådan karakter, at kommunen kan se en værdi i at støtte det over en længere årrække. Tilskud bevilget for flere år, udbetales for et budgetår ad gangen.
Partnerskabsaftaler:
Ansøgningsfrist 1. september.
- Gives til ansøgere, der ansøger om tre eller flere initiativer under puljen til frivilligt socialt arbejde.
- Bevillingen gives som et samlet beløb, som foreningen/organisationen/gruppen kan forvalte over, så de bedst muligt fremmer formålet.
- Ved en partnerskabsaftale er et tæt samarbejde med kommunen en forudsætning bl.a. med henblik på udvikling af projektsamarbejder.
- Ved indgåelse af et partnerskab, udarbejdes en formel samarbejdsaftale, hvor samarbejdet præciseres – f.eks. mødefrekvens og kontaktpersoner. Partnerskabsaftalen underskrives i forbindelse med godkendelse af tilskud.
- Aftalen løber for et eller flere år ad gangen i op til tre år.
Alle bevillinger er afhængige af at kommunen modtager bloktilskud fra staten til §18. Nedsættes eller bortfalder beløbet vil tilskuddene til foreninger, organisationer m.fl. blive nedsat eller bortfalde helt. I tilfælde af at dette sker, vil kommunen tilstræbe at orientere de implicerede parter hurtigst muligt og hvis det er muligt give en rimelig frist, så der bliver mulighed for at søge andre midler eller lukke projekt ned.
Hvor lang er bevillingsperioden?
Der kan søges om tilskud for et år eller for en treårig periode alt efter projekt og indsats. Tilskud bevilget for flere budgetår, udbetales for et år ad gangen.
Hvis ansøgningen om en treårig aftale ikke imødekommes behandler Kultur- og Fritidsudvalget ansøgningen på lige fod med de øvrige ansøgninger, dvs. som etårig bevilling.
Ved ansøgning om tilskud til opstart af nye aktiviteter eller udvidelse af aktiviteter, afhænger bevillingsperioden af, hvornår på året I søger.
Ansøgningsfrist
Foreninger/organisationer/grupperinger, hvor aktiviteten har eksisteret i flere år, kan søge en gang årlig - deadline 1. september.
Søges der til nye initiativer og udvidelse af aktiviteter, kan der søges hele året. Dette er for at sikre, at frivillige hurtigst muligt kan opstarte projekter/aktiviteter.
Ansøgningsprocedure, afrapportering, ansøgningsskema
Ansøgningsprocedure
- Du søger puljen her
- Foreninger/organisationer skal vedhæfte vedtægter og seneste årsregnskab. Ansøgere, som ikke er organiserede foreninger, skal vedlægge en beskrivelse af gruppens formål og organisering.
- Alle ansøgninger vurderes individuelt og behandles af Kultur- og Fritidsudvalget, hvorefter ansøgeren får svar.
Modtagere af tilskud
- Foreninger og organisationer skal være CVR-registreret og have tilknyttet en NemKonto for at kunne modtage tilskud fra kommunen.
- Ansøgere, som ikke har en NemKonto kan ikke få udbetalt det bevilgede tilskud til privatpersoner, men må indgå en aftale med Glostrup Kommune om betaling/refundering af udgifter.
- Foreninger, der arbejder med børn under 15 år, har selv ansvar for at indhente børneattester på samtlige voksne (ansatte og frivillige), der er tilknyttet projektet.
Afrapportering og regnskab
- Foreninger/organisationer/formelle grupper, der modtager tilskud, skal afrapportere for bevillingen årligt – deadline er 1. april, året efter bevillingen er tildelt. Ved afrapportering skal dette skema benyttes Evaluering og regnskab .
Følgende indgår i afrapporteringen:
- Resumé over erfaringerne, samt beskrivelse af hvilken forskel bevillingen har gjort for den socialt udsatte målgruppe i Glostrup kommune.
- Projektregnskab eller et årsregnskab (kun for landsdækkende og regionale foreninger/organisationer). Regnskabet skal dokumentere at tilskuddet er anvendt i overensstemmelse med bevillingen. Tilskud som ikke anvendes til formålet skal tilbagebetales. Er tilskuddet højere end 150.000 kr. skal regnskabet være påtegnet en ekstern registreret revisor. Kvitteringer og regninger skal kunne fremvises ved en stikprøvekontrol. Der udtrækkes årligt 5-7 tilfældigt udvalgte bilag/regnskabsposter, hvor tilskudsmodtageren anmodes om at aflægge dokumentation for udgiften.
Hvor kan jeg få hjælp?
Glostrup Kommune giver råd og vejledning til opstart af frivillige sociale aktiviteter og til eksisterende eller udvidelse af eksisterende aktiviteter. Vil du gerne høre om de forskellige tilbud kan du skrive til kultur@glostrup.dk eller ringe til tlf. 4323 6425.