Ansøg via Byg og Miljø

Søg om byggetilladelse og plantilladelse via den landsdækkende ansøgningsportal Byg og Miljø

Byg og Miljø er en selvbetjeningsløsning, som guider dig igennem ansøgningsforløbet og hjælper dig med at få de korrekte oplysninger og dokumenter sendt til kommunen. Send alle byggerelaterede ansøgninger som nedrivning af bygninger, dispensationer, lovliggørelser, midlertidige konstruktioner, klarmeldinger mv. via Byg og Miljø.

Byg og Miljø viser dig trin for trin, hvordan du skal oprette en byggesag. Undervejs i forløbet kan du altid afbryde og gemme dit projekt. Din ansøgning om byggetilladelse eller plangodkendelse vil først blive registreret, når du har sendt ansøgningen til os og har godkendt den. Husk at du skal godkende din indsendelse efter du har trykket på "send".

Ansøg via Byg og Miljø

Vær opmærksom på:

• Du skal bruge MitID for at komme på Byg og Miljø
  • Når du har søgt foregår al korrespondance via Byg og Miljø
  • Filer og tegninger skal være i PDF-format og så vidt muligt A4 eller A3. Tegninger skal være målsatte og målfaste
  • Foto af tegninger er IKKE målfaste tegninger og kan ikke benyttes i ansøgningen
  • Angiv navn og dato på hver enkelt fil. Filnavnet skal tydeligt angive, hvad dokumentet indeholder - eksempelvis "situationsplan" eller "brandplan 2. sal".

Når du ansøger via Byg og Miljø vil du blive guidet igennem ansøgningsprocessen trin for trin. På Byg og Miljøs hjemmeside kan du finde eksempler på tegningsmateriale samt vejledninger til konstruktioner mm.

Ansøgningsprocessen kan dog være kompleks og ofte er det en god ide, at få hjælp af en professionel rådgiver. Så er du sikker på, at du får indsendt korrekt information. Er dit byggeri placeret i brandklasse 2-4 eller konstruktionsklasse 2-4 skal du bruge en certificeret rådgiver.

Har du spørgsmål til brugen af ansøgningsportalen Byg og Miljø, skal du kontakte din kommune.

Hvis en anden person ansøger gennem Byg og Miljø på dine vegne, bør du som ejer blive registret i ansøgningsportalen med rettigheder som "Kan ansøge på dine vegne" til projektet. Så kan du forsætte med projektet i Byg og Miljø, hvis ansøger ikke kan gøre det færdigt, og der skal tilføjes en ny rådgiver til projektet.

Telefontid

Telefontid mandag til fredag 10.00-12.00