Tilbyd barnet et sprog, der matcher barnets niveau
Taler vi på et niveau, som er meget højere end barnets sproglige niveau, gør vi det svært for barnet at lære sprog af os. Hav derfor altid barnets sproglige niveau in mente, når du taler med det og tilpas dit eget sprog, så det matcher barnets niveau. Barnets sproglige niveau kan fx afhænge af:
- Hvor lange sætninger barnet producerer.
- Barnets taletempo.
- Hvor lang tid barnet bruger på at opfatte talt sprog samt til at udtrykke sig.
Vær ansigt til ansigt
Vær ansigt til ansigt med dit barn, når I taler sammen, og vis med kropssprog og mimik, at du er oprigtigt interesseret i at tale med dit barn.
Følg dit barns interesse
Børn lærer sprog ved at tale med andre. Derudover er det lettest for barnet at blive interesseret i sproget, hvis det handler om noget, de er interesserede i. Følg derfor dit barns interesse og tal om det, dit barn er optaget af. Skifter dit barns interesse midt i en samtale, så slip det I var i gang med, og tal med om det nye. der optager barnet.
Undgå ”testspørgsmål”
Undgå for mange ”testspørgsmål”, når du taler med dit barn, som fx ”Hvad er det?” eller ”hvad farve er det? Kommenter i stedet og sig fx ”Se en fugl” eller ”wow, du tegner med blå farve”.
Giv tid
Giv tid til at få øje på barnets udspil, samt tid til at barnet kan nå at svare, når I taler sammen.
Gentag
Barnet har brug for mange gentagelser af de samme ord for selv at kunne bruge ordene. Gentag derfor de ord, dit barn er optaget af, mange gange.
Benyt indirekte korrektion
Benyt gerne indirekte korrektion, hvis barnet udtrykker sig sprogligt forkert. Hvis barnet fx siger ”stor vovov”, så siger den voksne fx ”ja, stor hund”. På denne måde anerkender du indholdet i dit barns ytring, samtidig med at du viser det, hvordan det kan sige det korrekt.
Udvid
Udvid barnets sætninger. Hvis barnet fx siger ”stor hund” kan den voksne sige ”ja, en stor hund, der løber”.
Understøt visuelt
Hjælp dit barn til bedre at forstå det du siger, ved hjælp af tydeligt kropssprog, pegning, gestik og mimik.