Overtaksationskommissionen (vejloven)

Efterprøver afgørelser, der er truffet af taksationskommissionerne (vejloven).

Overtaksationskommissioner efterprøver taksationskommissionernes afgørelser og fastsætter deres forretningsområder. Kommunalbestyrelsen skal udpege 1 person, der optages på en liste over medlemmer af den kommission, der omfatter kommunen.

En overtaksationskommission består af 5 medlemmer. Formanden, der skal have juridisk kandidateksamen, udnævnes af transport-, bygnings- og boligministeren for en 6-årig periode. Ministeren udnævner endvidere 2 faste medlemmer med suppleanter. Formanden udtager til den enkelte sag yderligere 2 medlemmer fra en kommunal liste. I hver kommune udpeger kommunalbestyrelsen 1 person, der for kommunalbestyrelsens funktionstid optages på en liste over medlemmer af den overtaksationskommission, som opfatter kommunen. Medlemmer af taksationskommissioner skal have indsigt i vurdering af ejendomme.

Taksationskommissionerne er uafhængige instanser, hvis medlemmer ikke er undergivet instruktioner om den enkelte sags behandling og afgørelse, jf. lovens § 107.

Peder Kähler

Lov om offentlige vej, §§ 106-108, jf. lovbekendtgørelse nr. 1520 af 27. december 2014.