Affaldsområdet er reguleret af miljøbeskyttelsesloven samt affaldsbekendtgørelsen, affaldsaktørbekendtgørelsen, asbestbekendtgørelsen og restproduktbekendtgørelsen. Nedrivning og renovering kan føre til miljø- og sundhedsskadeligt affald. Af hensyn til både miljø og mennesker, er det vigtigt, at skadelige stoffer og materialer identificeres og håndteres korrekt.
Farlig affald skal anmeldes
Farligt affald skal frasorteres og specialbehandles. PCB, bly, kviksølv og asbest er miljøskadelige stoffer, der ofte forekommer i byggematerialer i ældre bygninger. De kan forurene miljøet og udgør en sundhedsrisiko for personer, der arbejder eller færdes i området. Det er derfor vigtigt at håndtere og bortskaffe dem korrekt. Farligt affald skal altid anmeldes til Glostrup Kommune.
Byggeaffald skal anmeldes
Affald fra renovering eller nedrivning skal anmeldes til kommunen senest 2 uger før arbejdet starter. Farligt byggeaffald skal anmeldes uanset mængde og det omfattede areal. Øvrigt byggeaffald skal anmeldes, når arbejdet skaber mere end 1 ton affald. Ved nybyggeri skal rent, uforurenet bygge- og anlægsaffald ikke anmeldes.
Midlertidige aktiviteter uden for normal arbejdstid kræver dispensation
Midlertidige aktiviteter, der støjer, støver eller vibrerer, skal ikke anmeldes, hvis arbejdet udføres inden for normal arbejdstid. Udføres arbejdet uden for normal arbejdstid, kræver det dispensation fra Glostrup Kommune. Se mere på vores side om bygge- og anlægsarbejde.
Affald skal kildesorteres
Alt affald fra bygge- og anlægsarbejder skal kildesorteres - medmindre det sendes til et sorteringsanlæg, der er registreret i Affaldsregistret. Rene materialer, der kan genbruges direkte, skal så vidt muligt sorteres fra ved selektiv nedrivning på stedet.
Ansvar for håndtering
På byggeaffaldsområdet er ansvaret for håndteringen af affaldet fordelt mellem kommunen og grundejeren:
- Glostrup Kommune: Kommunen fører tilsyn med, at gældende love og regler på området overholdes.
- Grundejer: Som bygherre er det dit ansvar, at affaldet håndteres og bortskaffes korrekt. Før du går i gang med nedrivning eller renovering skal du undersøge for farlige stoffer og sikre at affaldet bliver anmeldt.
Gå til selvbetjeningen