Et Individuelt Centreret Udviklingstilbud (ICU)

Udviklingstilbud til unge mellem 18-30 år - Pjece

ICU – (I see you)

Et Individuelt Centreret Udviklingstilbud til unge mellem 18 – 30 år

Individuelt og/eller gruppebasseret støtte og træning til unge, der har behov for hjælp for at kunne mestre voksentilværelsen.

Til borgere der har behov for støtte for at opnå det, de ønsker i deres voksenliv.

Udførerenheden tilbyder både individuelle og gruppebasserede forløb, der tilpasses, så det lige netop passer til borgernes ønsker og behov.

ICU er et intensivt forløb, der har til formål at hindre behovet for langvarig tilknytning til det sociale kommunale system.

Formålet er, at borgeren:

• Via et intensivt tilbud, får støtte ift. psykisk sårbarhed; samtaletilbud og

tæt opfølgning

•  Via et individuelt eller gruppebasseret tilbud får færdigheder og strategier til at mestre de udfordringer, der forstyrrer den ugen i et sådant omfang, at den unge mistrives

•  Får mere styrke, selvtillid og et højere selvværd

•  Får større tro på sig selv og sine evner

• Får redskaber ift. at indgå i relationer – både privat og ifm. uddannelse/job

• Får mulighed for sparring ift. valg af uddannelse/job

• Får sparring ift. valg af muligt fritidstilbud

• Får vejledning ift. at bo og leve som et voksent ansvarligt menneske

Sådan foregår det:

Borgeren inviteres til en forsamtale, hvor han/hun møder to af de medarbejdere, der varetager forløbet. Her fortæller borgeren om det, der udfordrer.

Herefter udarbejder medarbejderne et udkast til en udviklingsplan, som borgeren får forelagt.

Når planen matcher borgerens behov, og borgeren har godkendt udviklingsplanen, aftales opstart af forløbet.

Udviklingsplanen kan indeholde både individuelt og gruppebasseret forløb.

Både det individuelle og de gruppebasserede forløb foregår én gang ugentlig, og er af én til to timers varighed.

Forløbet afsluttes med en individuel samtale sammen med de medarbejdere, der har fulgt borgeren undervejs.

Hvis borgeren har behov for støtte til videre kontakt, vil en brobyggende medarbejder hjælpe borgeren på vej.

Generelt

Tilbuddet er et intensivt dagtilbud til unge sårbare borgere, der tilbydes et kvalificeret og sammenhængende tilbud med hurtig og effektiv intervention for at forhindre/afhjælpe konicitet.

Således kan unge med psykisk sårbarhed/udfordringer gennem skadesreduktion og personlig udvikling, hjælpes til at arbejde hen imod en større livskvalitet og styrkede kompetencer.

Forløbets interventions delelementer er

• I forhold til psykisk sårbarhed:

Samtaletilbud med terapeutisk/coachende tilgang, tæt opfølgning – herunder:

*Styrkelse af den unges selvværd og selvtillid

*Indlære nye kompetencer i forhold til at mestre egne udfordringer,

såsom at håndtere angst/depression mv.

• Sparring ift. valg af uddannelse/job

Herunder afdækning af den unges evner/kompetencer i samspil med den unges

ønske om uddannelse/job

• Sparring ift. valg af fritidstilbud

Herunder afdækkende samtaler i forhold til fokus på egenomsorg og sociale

kontakter

• Strategier/færdigheder ift. at indgå i relationer både privat og ifm. uddannelse/job

herunder mestring af kompetencer også i forhold til det sociale spekter

• Samtaler ift. at bo og leve som et voksent ansvarligt menneske:

Mad, rengøring, økonomi og egenomsorg.

Se kontaktoplysninger nedenfor.

ICU – (I see you)

Et Individuelt Centreret Udviklingstilbud til unge mellem 18 – 30 år.

Individuelt og/eller gruppebasseret tilbud til unge, der har behov for hjælp for at kunne mestre voksentilværelsen.

Kunne det være hjælpsomt at kigge på dine udfordringer?

Vi tilbyder både individuelle og gruppebasserede forløb, der tilpasses så det lige netop passer til dine ønsker og behov.

Formålet er

• At du får færdigheder og strategier til at mestre dine udfordringer
  • At du får mere styrke, selvtillid og et højere selvværd
  • At du får større tro på dig selv og dine evner
  • At du får redskaber/færdigheder ift. at indgå i relationer – både privat og ifm. uddannelse/job
  • At du får mulighed for sparring ift. valg af uddannelse/job
  • At du får sparring til valg af fritidstilbud
  • At du får mulighed for sparring ift. at bo og leve som et voksent ansvarligt menneske

Sådan foregår det

Du inviteres til en forsamtale, hvor du møder to af de medarbejdere, der varetager forløbet. Her fortæller du om det, der udfordrer dig.

Herefter udarbejder medarbejderne et udkast til en udviklingsplan, som du får forelagt.

Når planen matcher dine behov, og du har godkendt udviklingsplanen, aftaler I opstart af forløbet.

Udviklingsplanen kan indeholde både individuelt og gruppebasseret forløb.

Både det individuelle og gruppebasserede forløb foregår én gang ugentlig, og er af én til to timers varighed.

Forløbet afsluttes med en individuel samtale sammen med de medarbejdere, der har fulgt dig undervejs.

Hvis du har behov for brobygning til videre kontakt, vil en medarbejder hjælpe dig på vej.

Er du interesseret, så kontakt din sagsbehandler i Glostrup Kommune eller se nedenfor kontaktoplysninger.

Folder ICU_samarbejdspartner  - Pjece til print

Folder ICU_borger_marts22  - Pjece til print