Fri for røg, damp og snus

Hvis du gerne vil stoppe med at ryge, dampe eller tage snus, så er chancen størst for at lykkes, hvis du får rådgivning.

I Glostrup Kommune tilbyder vi 3 forskellige muligheder for gratis rygestopvejledning - Røgfrit Liv, Kom og Kvit eller E-Kvit.

Røgfrit Liv er et forløb på 6 mødegange. Det foregår som regel på Glostrup Apotek, Hovedvejen 101 i Glostrup.

• du følges med de samme deltagere, og I kan støtte hinanden
  • aftal stopdato sammen med de andre på holdet efter 2. mødegang
  • der er seks møder med forskellige emner
  • møderne varer cirka 2 timer og foregår en gang om ugen med en rygestoprådgiver
  • inden første mødegang har du en samtale med rygestoprådgiveren.

Hvis du gerne vil have lidt hjælp til at kvitte smøgerne – eller måske bare lidt støtte i den første svære tid efter du er stoppet, så er ”Kom og kvit” måske noget for dig.

Kom og Kvit er et samarbejde mellem Vestegnskommunerne. Lige nu afholdes der ikke "Kom og Kvit" i Glostrup, men du kan kontakte Stoplinien for at høre om dine muligheder for eventuelt at deltage i "Kom og Kvit" i en anden vestegnskommune.

• Bliv røgfri i dit eget tempo med et fleksibelt rygestopforløb
  • Der er otte møder med forskellige emner
  • Du bestemmer selv, hvor tit du vil komme
  • Møderne varer cirka 2 timer og foregår en gang om ugen med en rygestoprådgiver
  • Inden første mødegang har du en samtale med rygestoprådgiveren

Det vil være forskelligt, hvem du møder i gruppen på mødedagene. På den måde kan nye og 'gamle' deltagere støtte hinanden.

Læs mere på Stopliniens hjemmeside

Vil du være fri af røg og nikotin?

Få gratis hjælp til dit rygestop - eller til at nedtrappe dit forbrug af nikotinpræparater. E-kvit er gratis hjælp. Det koster hverken noget at tilmelde sig eller at modtage beskeder fra programmet.

Besøg www.e-kvit.dk

E-kvit findes også som app til smartphones.

E-kvit er udviklet i et samarbejde mellem Danmarks Apotekerforening, Sundhedsstyrelsen, Københavns Kommune og Kræftens Bekæmpelse.

Xhale: Vil du være fri af snus eller smøger, kan du få hjælp på www.xhale.dk

Stoplinien: Hos Stoplinien har du også mulighed for at få hjælp til at blive fri af snus eller smøger. Du kan få et gratis telefonrådgivningsforløb ved at ringe 8031 3131.
Du kan også sende en sms med teksten "Rygestop" eller "Snusfri" til 1231, så bliver du ringet op af en rådgiver.

Hvis du er ansat i Glostrup Kommune og ønsker at deltage på kursus med andre ansatte, kan du tilmelde dig et kursus for medarbejdere. Det foregår på Glostrup Apotek.

Det er gratis for dig, og du har i resten af 2023 mulighed for at få tilskud til nikotinerstatning ved stærk afhængighed, i perioden, hvor du deltager i rådgivningen.

Du kan tilmelde dig direkte til Glostrup Apotek eller via stoplinien (se: Sådan tilmelder du dig). Husk at oplyse at du er interesseret i et hold for ansatte.

Vidste du godt, at der er meget hurtige sunde gevinster ved at blive røgfri ?

Når du har slukket din sidste smøg, vil du efter:

20 minutter  - have normal puls og blodtryk
1 døgn - have mindre risiko for blodpropper have mere blod i huden, og bedre varme i fingre og tæer begynde en udrensning af lungerne (kan give hoste)
2 døgn - kunne smage og lugte bedre
- begynde at få kulilten ud af kroppen, og din konditionen begynder at blive bedre
3 døgn - få mindre anspændte bronkier
- få bedre vejrtrækning
2-12 uger - have bedre kredsløb
3-9 måneder - have en hud, der danner rynker i normalt tempo
- få bedre vejrtrækning, og mindre hoste
- få højere frugtbarhed, og lettere ved at få børn
1-2 år - have halveret din risiko for blodpropper
5-10 år - have samme risiko for blodpropper som en, der aldrig har røget
10 år - have halveret din risiko for lungekræft

Du kan gratis deltage på kurser i Glostrup Kommune eller en af de andre vestegnskommuner.

Hvis du går ind på www.stoplinien.dk  eller ringer til Stoplinien på telefon 8031 3131, kan du få oplyst, hvor og hvornår det næste ledige hold er. Du kan også maile til glostrup@apotekeren.dk

Her kan du tilmelde dig rygestopkurserne:

Direkte link til et kursus for borgere:

Tilmeld rygestopkursus. Klik på book.

Via telefon eller mail (både for borgere og ansatte i Glostrup Kommune):

• Glostrup Apotek på telefon 4396 0020
  • Stoplinien på telefon 8031 3131 eller sms 'rygestop' til 1231

Oplys dit navn og telefonnummer, og du vil blive kontaktet af en rygestoprådgiver.

Center for Sundhed og Velfærd
Mette Nielsen