Skadede, syge og døde dyr

Ser du et sygt eller skadet dyr i naturen, kan du bringe det til nærmeste vildtplejestation. Glostrup Kommune fjerner døde dyr på kommunale arealer men ikke i naturen.

Dyrenes Beskyttelse driver en række vildtplejestationer i hele landet. Står du med et sygt eller skadet dyr, kan du bringe det til nærmeste vildtplejestation. Har du ikke selv mulighed for at håndtere dyret, kan du ringe til Dyrenes Vagtcentral på 1812.

Ser du en ræv, der har symptomer på ræveskab og er afkræftet og passiv, bør du kontakte Dyrenes Vagtcentral på 1812. De vil sørge for at indfange ræven og aflevere den til Falck, så de kan aflive den. Ræveskab er ikke farlig for mennesker, men kan godt smitte hunde. Bliver din hund smittet, kan dyrlægen kurere den. Se mere på Naturstyrelsens sider om ræveskab.

Giv os besked, hvis du ser et dødt dyr på kommunalt areal eller vej. Så vil vi sørge for, at dyret bliver fjernet og bortskaffet. Finder du en død ræv i din have, kan du grave den ned i mindst 80 centimers dybde. Husk at vaske hænderne grundigt bagefter.

Bor du i et område, hvor grundvandet står højt, bør du ikke begrave en ræv der. Kontakt i stedet Glostrup Kommune. Så sørger vi for at fjerne ræven. Udover ræve fjerner kommunen ikke døde dyr fra private arealer. I Vestskoven får døde dyr lov at ligge, så de kan indgå i det naturlige kredsløb.

Du må godt begrave din undulat eller hamster i haven. Du skal bare sørge for at grave så langt ned, at ræve og andre dyr ikke kan grave dem op. Det burde være tilstrækkeligt med 1/2 - 1 meter. Det samme gælder små hunde og katte. Bor du i et område, hvor grundvandet står højt, bør du dog ikke begrave dit kæledyr der.

Af hensyn til grundvandet bør du heller ikke begrave store hunde og andre større kæledyr i haven. Benyt i stedet en dyregravplads, der er godkendt af miljø- og veterinærmyndighederne eller få dyret brændt på et godkendt dyrekrematorium. Eventuelt kan du bede din dyrlæge bortskaffe kæledyret. Så vil dyrlægen sørge for, at det bliver sendt til kremering. Mindre kæledyr må du godt bortskaffe som affald. Så bliver de brændt på Vestforbrænding.

Håndtering af døde kæledyr er omfattet af forordningen om animalske biprodukter og miljølovgivningen. Se mere om bortskaffelse af kæledyr på Fødevarestyrelsens sider om døde dyr. Her kan du også finde Miljøstyrelsens og Fødevarestyrelsens vejledning til, hvordan du bortskaffer dit døde kæledyr.