Kommuneplan 2025-2037

Kommunalbestyrelsen har den 25. juni 2025 vedtaget at sende forslag til Kommuneplan 2025-2037 i offentlig høring i 10 uger hen over sommerferien. Du kan fra den 27. juni til og med den 7. september 2025 komme med høringssvar til planen.

I kommuneplanen fastlægges kommunalbestyrelsens politik for udviklingen af byen og de enkelte lokalområder. Derudover indeholder kommuneplanen en række rammebestemmelser, som bl.a. fastlægger hvad en ejendom må anvendes til, hvor meget der må bygges, hvor højt der må bygges m.v. For at gøre det nemt at finde disse oplysninger om en ejendom, kan man i den digitale kommuneplan søge på enten adresse eller matrikelnummer.

Du kan se Forslag til Kommuneplan 2025-2037 her:

Kommuneplan 2025-2037

Bemærkninger eller ændringsforslag skal sendes til Center for Miljø og Teknik, Rådhusparken 2, 2600 Glostrup eller på mail plan@glostrup.dk og skal indeholde navn og adresse på afsenderen. Høringssvar vil blive offentliggjort og behandlet af kommunalbestyrelsen efter høringsfristen.

Forslag til Kommuneplan 2025-2037 er blevet miljøscreenet. Glostrup Kommune vurderer på den baggrund, at kommuneplanforslaget ikke vil give større påvirkninger af miljøet. Kommunalbestyrelsen har den 25. juni 2025 vedtaget, at der på baggrund af resultaterne i miljøscreeningen ikke skal udarbejdes en uddybende miljøvurdering. Afgørelsen er offentligt bekendtgjort den 27. juni 2025. Afgørelsen kan påklages. Se klagevejledning herunder.

Efter lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) § 48 stk. 1 kan afgørelser efter § 10 om ikke at udarbejde en miljøvurdering af en plan eller et program påklages efter de regler herom, der er fastsat i den lovgivning, som planen eller programmet udarbejdes i henhold til, i dette tilfælde planloven.

I henhold til planloven (§ 58, stk. 1 nr. 4), kan kun retlige spørgsmål påklages. Der kan klages, hvis du mener, at kommunalbestyrelsen ikke har haft hjemmel til at træffe afgørelsen. Der kan derimod ikke klages over, at kommunalbestyrelsen - efter din opfattelse - burde have truffet en anden afgørelse. Enhver med retlig interesse i sagens udfald er berettiget til at klage (§ 59, stk. 1) og visse landsdækkende foreninger (§ 59, stk. 2).

Klagen skal indgives til Planklagenævnet via Klageportalen, som tilgås via www.naevneneshus.dk, se nærmere vejledning på nævnet hjemmeside. Klagen skal være modtaget af Planklagenævnet inden 4 uger fra denne offentliggørelse den 27. juni 2025. Der opkræves et gebyr på 900 kr. for private personer der klager, og 1.800 kr. for virksomheder og organisationer, der klager. Gebyret tilbagebetales, hvis klager får helt eller delvis medhold i klagen. 

Klagen er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen. Planklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til den myndighed, der har truffet afgørelsen i sagen. Myndigheden videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelsen om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes. Se yderligere vejledning om fritagelse for brug af klageportalen på www.naevneneshus.dk

Hvis afgørelsen indbringes for domstolene, skal det ske inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt (§ 62, stk. 1).

 

Efter planlovens § 12, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen udstede forbud mod udstykning og bebyggelse i strid med rækkefølgebestemmelserne, og efter planlovens § 12, stk. 3 kan kommunalbestyrelsen udstede forbud mod bebyggelse eller ændret anvendelse i strid med rammebestemmelserne.