Events

Glostrup er smækfyldt med spændende, sjove, nye og tilbagevendende events.

Åben foreningsuge 41

Hver år i uge 41 åbner Glostrups foreninger op for, at du gratis og uden tilmelding kan komme forbi og prøve nye aktiviteter! Så drømmer du om at prøve kræfter med en ny fritidsaktivitet, så er dette noget for dig. Der er tilbud til både børn, voksne og seniorer. Er du interesseret i en ny fritidsaktivitet, så tag endelig kontakt til foreningerne - de står klar hele året rundt :)

Du er også velkommen til at kontakte kommunens fritidsvejledere, der står klar til at guide dig i den rigtige retning. Skriv til fritidsvejlederen her: Fritidsvejleder

 

Glæder os til at se jer til en ny omgang Åben Foreningsuge 41 i uge 2025. Siden vil løbende blive opdateret.

 

 

Åben foreningsuge 41 i 2024

Tak til de mange foreninger, der deltog i Åbenforeningsuge 41 i 2024. 

I skemaet nedenfor kan du se de mange tilbud som blev udbudt. Er du interesseret i en ny fritidsaktivitet, så tag endelig kontakt til foreningerne - de står klar hele året rundt :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Årligt fejring af frivillige i Glostrup

Hvert år inviterer Kommunalbestyrelsen alle frivillige i kommunen til en fejring. Formålet er at sige stort tak til de mange frivillige, der hver dag skaber liv og glæde for andre. 

Glostrup Kommune er meget taknemmelig over den store indsats frivillige yder rundt omkring i kommunen. 

 

Tak for sidst!

Årets fejring af frivillig blev afholdt den 29. september 2024. Tak til de mange frivillige der deltog! Og stort tillykke til årets vindere af frivillighedsgrisen (Mogens Mathisen fra Unge for Ligeværd) og Kulturprisen (Stefan).

Glæder os til at se jer alle til fejring i 2025.

 

 

 

FORENINGSKONFERENCE 

Hvert andet år inviterer Folkeoplysningsudvalget alle foreninger i Glostrup til en konference. Temaet varierer fra gang til gang - men fælles for alle konferencer er ønsket om fællesskab, udvikling og faglige inputs. Næste foreningskonference afholdes i 2026. Vi glæder os allerede.

 

Konferencen 2024 (er afholdt)

 Temaet var Lederskab i forandring

 - hvordan skaber vi rum for nye generationer?

 

Sted: Konferencen afholdtes lørdag den 9. marts 2024 i Aktivitetscentret, Sydvestvej 10-12 

Program:

Tid

Begivenhed

Hvem

Kl.   8.15

Registrering og morgenmad
Lokale: Caféen

CFIK

Kl.   9.00

Velkomst ved formanden for Folkeoplysningsudvalget

Borgmesteren byder velkommen
Lokale: Fællessal
Programpræsentation

Anne Tinghus

Kasper Damsgaard

CKIF

Kl.   9.30

Børn og unges sociale form til at tilgå, indgå i og facilitere gode fællesskaber i fritiden

Lokale: Fællessal

Ayse Kosar Larsen

Kl. 10.30

Frivillige unges engagement og succesfulde hold
Lokale: Fællessal

Dan Kornbek Christiansen

Unge fra Glostrups
foreningsliv

Kl. 11.30

Workshoprunde A

 

-   Fokus på viden og ledelsesopgaver, der skaber plads til flere unge

Nye kræfter i bestyrelsen

Ved Esther Rygaard

Lokale: 1

 

For bestyrelsen, der ønsker flere i bestyrelsen eller foreninger, der ønsker flere deltagere eller medlemmer.

·     Rekruttering af nye til bestyrelsen/ledelsen.

·     Er der reelt plads til nye i vores bestyrelse?

·     Hvordan rekrutterer vi de rettet til opgaven?

Obs. Denne workshop tager udgangspunkt i alle målgrupper og aldre.

Plads til nye generationer

Ved Ayse Kosar Larsen

Lokale: Fællessal

 

For trænere, ledere og aktivitetsledere, der ønsker at få flere frivillige involveret.

 

·       Hvordan involveres nye?

·       Hvordan nedbrydes barrierer for deltagelse?

·       Er der plads til nye i vores forening? Og kan de få deres motivationsfaktorer tilfredsstillet?

Strategiudvikling

Ved Poul Danborg

Lokale: 2

 

For ledere, der arbejder med eller gerne vil i gang med strategiudvikling

 

·       Hvilke erfaringer har I med strategi?

·       Hvorfor skal vi have en strategi?

·       Hvad er en strategi i foreningsregi?

·       Hvordan skaber vi en strategi for en involverende kultur i foreningen?

Kl. 12.30

Frokost
Lokale: Caféen

 

 

 

 

 

Kl. 13.30

Styrken ved forskellighed - fokus på diagnoser

Lokale: Fællessal

Inspiration til arbejdet med unge på en sjov måde

Mads Marius

Kl. 14.45

Ungeindsats
Lokale: Fællessal

Få de unge til at sige ”ja tak” til at være frivillig

Christian Sloth

Kl. 15.30

Kaffepause
Lokale: Caféen

 

Kl. 16.00

Workshoprunde B

 

– Fokus på konkrete tiltag og handling

Ungeinvolvering
– hvordan gøres det i praksis?

Ved Christian Sloth

Lokale: Fællessal

For ledere eller foreninger, der ønsker, at flere unge frivillige tager ansvar.

·    Konkrete eksempler fra foreninger, hvor det er lykkes at involvere unge.

·    Deltagerne vil gå fra workshoppen med deres egen handleplan.

 

Inklusion af børn og unge med særlige behov
– udfordringer og løsninger?

Ved Esther Rygaard

Lokale: 1

 

For trænere, ledere og aktivitetsledere, der har erfaringer med eller ønsker at skabe rum for børn, unge og voksne med særlige behov.

 

·    Hvilke erfaringer har I med at inkludere?

·    Hvilke udfordringer har I oplevet?

·    Hvilke løsninger kan vi sammen finde?

Brobygningsindsatser mellem skole og fritidsliv
– hvordan udvikles det gode forløb?

Ved Sara Emborg og
Morten Henriksen

Lokale: 2

 

For ledere eller foreninger, der samarbejder eller ønsker at samarbejde med fx skole eller institutioner.

 

·    Hvordan udvikler vi et attraktivt forløb til fx en skoleklasse?

·    Hvordan tilpasses aktiviteten en målgruppe?

·    Hvad er der af erfaringer med brobygningsindsatser?

·    Hvordan sker den gode brobygning mellem foreningsliv og skole?

Kl. 17.00

Opsamling – Dagens guldkorn og kulørte drinks

Lokale: Fælleslokalet

CKIF

Kl. 18.00

Middag
Lokale: Caféen

 

Kl. 19.00

Aftenhygge
Aktivitetscenteret

 

Kl. 21.30

Tak for i dag

 
         

 

Indhold: 

På workshoppen tilbyder vi en række workshops, som deltagerne kan vælge imellem.

 

 Konferencen afholdes lørdag den 9. marts 2024 i Aktivitetscentret, Sydvestvej 10-12

 

Hvert år i september er der Glostrup Børnekulturfestival i Egeparken. Festivalen er for børn i alle daginstitutioner og dagplejere i Glostrup, som har lyst til at skabe en fantastisk dag i fællesskab. Alle deltagende institutioner bidrager med aktiviteter sammen med foreninger og kulturinstitutioner.

Hvert år  er der en række workshops med professionelle kunstnere, som laver sjove og kreative aktiviteter for børnene, hvor de fx spiller på tromme, bygger huse af mælkekartoner, maler store malerier eller laver skulpturer af skrald. Der er optræden på scenen fra både professionelle og børn. Glostrup Børnekulturfestival er en festlig og dejlig dag fyldt med, musik, glade børn, leg og udfoldelse.
Er du interesseret i at være med i Styregruppen, være frivillig på festivalen, eller har du idéer til den kommende festival? Kontakt kultur@glostrup.dk.

Glostrup Kulturfest

Glostrups store event, der samler hele Glostrup om sjove aktiviteter, musik og fællesskab hedder Glostrup Kulturfest.

Kulturfesten 2025 foregår 10. maj i Rådhusparken og foran Glostrup Rådhus. Der er også indendørs aktiviteter rundt omkring i byen. Glostrup Kulturfest er helt åbent og alle aktiviteter og koncerter er gratis.

Glostrup Kulturfest - Ses Vi?

Til aktører og interessenter   Nyhedsbrev   Praktiske oplysninger   Se billeder fra sidste år  

Til aktører og interessenter 

Til aktører i Kulturområde
Til aktører i Demokratisk Forum
Til de musiske foreninger og bands
Til leverandører

Til aktører i kulturområdet

Hvem kan deltage i Kulturområdet og vilkår

Foreninger, klubber, enkeltpersoner, virksomheder.
Virksomheder kan maks. opstille en stand og betaler herfor stadepladsgebyr 1602 kr. for hele dagen iht. Glostrup Kommunes takst for leje af areal til mobilt stade 1 dag.
Øvrige aktører herunder socialøkonomiske virksomheder betaler ikke stadepladsgebyr.

Stande i området

  • Aktiviteterne skal inddrage publikum. Der kan sælges mad, drikke og/eller egne producerede varer.
  • Aktørerne er selv ansvarlige for at søge diverse og evt. tilladelser til salg af deres hhv. produkter.
  • Alle aktører må reklamere for deres aktivitet eller produkter på deres egen stand. Reklamen skal være af en sådan karakter, at det ikke er til gene for de øvrige aktører i området.
  • Der må ikke agiteres eller reklameres for politisk indhold. Disse aktiviteter henvises til Demokratisk Forum. Stiller et politisk parti op med egne pavilloner skal evt. logo eller anden synlig reklame dækkes over.
  • Foreninger kan søge om underskudsgaranti til deres aktivitet i kulturområdet. Bemærk, at foreninger med politisk formål - herunder partipolitiske foreninger, partipolitiske ungdomsforeninger og opstillingsberettigede lister - ikke kan søge underskudsgaranti til nogen form for aktivitet.
  • Se rammerne for underskudsgaranti i tilmeldingsskemaet. Underskudsgarantien søges sammen med tilmeldingen senest 19. februar 2025.

I løbet af planlægningsfasen vil vi holde jer opdateret med info, og I er velkomne til at sparre med os om jeres ideer. I vil få mails med alle informationer, som I skal bruge til jeres deltagelse.


Tidsplan

19. februar 2025: Frist for tilmelding af aktivitet og ansøgning om underskudsgaranti.
10. maj 2025 kl. 12-20: Glostrup Kulturfest

Tilmeld din forening her.

Tilmeld din virksomhed her

Til top

 

Til aktører i Demokratisk Forum

Demokratisk Forum er dedikeret og reserveret til demokratisk debat og synliggørelse af politiske standpunkter – fx flyers, plakater og lign. for lokale partiforeninger.
Det er tilladt at opstille mindre aktiviteter, såsom konkurrencer og uddeling af lettere snacks, der kan holdes inden for pavillonens areal. Større aktiviteter såsom hoppeborge, større spil og lege, udstyr der fylder ud over pavillonen henvises til Kulturområdet.

Speakers' Corner kan aktørerne holde mindre oplæg og taler. Talerne melder sig på talerliste kort før sessionen og vil blive prioriteret efter først til mølle. Der vil være administrativt personale til rådighed til at styre tid og talerliste kort før og under sessionerne.

  • Emnerne kan vælges frit.
  • Der foregår ikke debat fra talerstolen mellem publikum og oplægsholder, og der kan ikke stilles spørgsmål mellem oplæggene.
  • Talerlisten administreres af en medarbejder fra Administrationen.
  • Hver oplægsholder kan holde ét oplæg à 3 minutter.
  • Der er ingen begrænsninger på, hvem der kan få mulighed for at holde oplæg.
  • Hvis der melder sig flere oplægsholdere, end der er talertider, prioriteres de oplægsholdere, der har stand i Demokratisk Forum.
  • Intro til Speakers’ Corner foretages af Administrationen.
  • Der kan ikke hænges politiske materialer op på Speakers’ Corner

Aktører kan deltage i både Kulturområdet og Demokratisk Forum, men aktiviteterne skal være adskilt, sådan at politiske aktiviteter foregår i det demokratiske område og Kulturfest-aktiviteter i det almene aktivitetsområde. Fx kan en hoppeborg ikke placeres i det demokratiske område, og flyers med politisk indhold kan ikke uddeles i Kulturområdet.

Demokratisk Forum vil blive markedsført ifm. med markedsføringen af den samlede Glostrup Kulturfest.

Frister

19. februar 2025: Frist for endelig tilmelding.
10. maj 2024 kl. 12-20: Glostrup Kulturfest

Hvem kan deltage i Demokratisk Forum

• Lokalt funderede partiforeninger, partipolitiske ungdomsforeninger og opstillingsberettigede lister
• Råd og interesseforeninger med et samfundsorienteret program.
• Aktører kan samarbejde om oplæg og stande.

Stande i Demokratisk Forum

• Hver aktør kan opstille én stand i Demokratisk Forum. Standen kan maksimalt udgøres af en pavillon 3x3 eller dertil svarende samt 1 meter udenomsareal – dvs. i alt 5x5 m.
• Fra standen kan der uddeles materiale og snacks, debatteres, laves mindre happenings og aktiviteter. Aktiviteter og happenings skal godkendes af Kulturfestadministrationen.
• Der er ingen begrænsning på, hvordan standen kan udsmykkes. Happenings og udsmykninger på de enkelte stande skal dog være af en sådan karakter, at det ikke er til gene for de øvrige aktører i området.
• Der kan ikke opstilles tivolilignende aktiviteter, forlystelser eller almene foreningsaktiviteter i Demokratisk Forums område.
• Aktører er selv ansvarlige for at opsætte, nedtage og rydde op efter endt arrangement – herunder bortskaffe eget affald i de dertil opstillede containere.

Tilmeld din forening her.

Til top

 

Til de musiske foreninger og bands

Der er flere muligheder for at optræde på Glostrup Kulturfest.

Vores scene har et antal tider, som vi fordeler hvert år til kendte navne og lokale bands. Vi forsøger hvert år at lave et varieret program – både på dagen, men også fra år til år. Hvis dit band allerede har optrådt inden for de seneste år, er det ikke så sandsynligt, at du får plads i år.
Men skriv alligevel til kultur@glostrup.dk med oplysninger om band-/foreningsnavn, kontaktperson, musikretning/-genre og gerne link til video eller lydfil. Det kan være, at vi kan sætte dig i forbindelse med nogle af de steder, hvor der er mulighed for at holde koncert.

 Til top

 

Vil du være leverandør til Glostrup Kulturfest?

Skriv til kultur@glostrup.dk, hvis du mener, du har et relevant produkt til Glostrup Kulturfest.
Har din virksomhed spændende nye eller nyskabende produkter, der skal prøves af i et virkeligt festmiljø, hører vi gerne fra dig. Det kan være særlige møbler, stande, redskaber, fødevarer og meget mere. Vi er åbne for det meste og giver en dækkende tilbagemelding om brug og succes med produktet efter arrangementet.

Til top

 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig Kulturfestnyt. Så får du alle informationer om Glostrup Kulturfest før alle andre.  Skriv til kultur@glostrup.dk

Kulturfestnyt er målrettet gæsterne på Glostrup Kulturfest. Hvis du vil være / er aktør kan du tilmelde dig Foreningsnyt på kultur@glostrup.dk

Til top

 

Praktiske oplysninger

FAQ til gæster

Hvad er Glostrup Kulturfest?

Glostrup Kulturfest er Glostrups store event, der samler hele Glostrup om sjove aktiviteter, musik og fællesskab.

Hvornår og hvor foregår Glostrup Kulturfest?

Glostrup Kulturfest 2025 foregår lørdag d. 10. maj i Rådhusparken og foran Glostrup Rådhus i tidsrummet 12-20.

Hvad kan jeg opleve på Glostrup Kulturfest?

I Rådhusparken kan du møde Glostrups foreninger og virksomheder, der stiller op med leg, sjov og gøgl. Hvem ved? Måske finder du din næste fritidsinteresse der.
På Glostrup Rådhusplads kan du opleve både kendte og lokale artister, når de spiller på Rådhusscenen i tidsrummet kl. 12-20.
Program følger, når artisterne er booket, og aktørerne har tilmeldt sig.

Hvad koster det?

Ja, det lyder utroligt, men alt er gratis at se, prøve og deltage i. Der vil være ting i Rådhusparken, som du kan købe - fx mad og drikke, kunsthåndværk eller lign. Men alle aktiviteter og koncerter er gratis.

Hvilke betalingsmidler kan jeg benytte?

I salgsboder kan du ikke regne med at kunne benytte alle slags betalingsmidler. De enkelte boder er selvstændige aktører, der selv beslutter, hvilke betalingsmidler, de har mulighed for at modtage. I de fleste tilfælde vil du dog kunne bruge MobilePay.

Hvilken mad kan jeg købe på pladserne?

I Rådhusparken kan du købe forskelligt fast food og snacks hos foreninger og virksomheder. Der er også flere drikkevareboder, der samlet byder på et godt udvalg til at slukke tørsten med.
Rådhuspladsen er forbeholdt publikum til Rådhusscenen. Du må derfor en tur om i Rådhusparken for at købe dine drikkevarer og evt. mad.

Hvor er der toiletter

Der er almindelige toiletter i rådhusets røde bygning i kælderen. Der er handicaptoilet i rådhusets sorte glasbygning. Der er flere toiletter i Medborgerhuset, Aktivitetscentret og Biblioteket.

Hvordan kommer jeg til Kulturfestens område?

Også på denne dag gælder de normale p-regler for Glostrup. Parkering uden for p-zone eller p-bås vil medføre bøde. P-pladsen foran Glostrup Rådhus og vejen ind til pladsen - Rådhusparken - er spærret af for biler fra fredag d. 30. august kl. 15. Det vil ikke være muligt at parkere eller at bruge ladestanderne foran rådhuset. Når scenen er nedtaget fra søndag morgen d. 11. maj, kan p-pladsen bruges som normalt igen. Det vil være skiltet i dagene op til eventet.
Tag cyklen eller gåbenene.
Det vil være langt det nemmeste at tage cyklen eller komme til fods.
Tag toget.
Bor du længere væk, kan du med fordel ankomme med tog. Der er meget kort vej fra Glostrup Station til festområderne. Bus 300S og 500S kører direkte til Glostrup station. Servicebussen kører i formiddagstimerne til stoppesteder nær Rådhusparken.

Hvad hvis jeg bliver dårlig eller ser nogen, der har det skidt?

Samaritterne har base for enden af publikumsområdet til Rådhusscenen. Du kan også henvende dig til en vagt eller personalet. Personalet har skilte på med navn og funktion. I Rådhusparken kan du også henvende dig i en bod eller hos en forening, som kontakter samaritter, vagter eller personale.

Kan jeg deltage som aktør?

Du kan deltage med en aktivitet som virksomhed, forening eller enkeltperson. Nogle af Glostrup Kommunes afdelinger vil også deltage med aktiviteter. Se, hvordan du kan deltage.

Hvem står bag Glostrup Kulturfest?

Glostrup Kulturfest er et samarbejde mellem Glostrup Kommune, Glostrups foreninger og virksomheder. Masser af ildsjæle sørger for at gæsterne for en dag fuld af oplevelser og glade stunder, hvor samvær og fællesskab er i fokus.

 Til top

 

Baggrund

I løbet af foråret 2023 har Center for Kultur, Idræt og Fritid udviklet et nyt event i samarbejde med Glostrups foreninger, ildsjæle og virksomheder. Et eventudvalg bestående af repræsentanter fra flere af Glostrups foreninger og virksomheder har foreslået eventets rammer for Kultur- og Fritidsudvalget, som besluttede rammerne i marts 2023.
Glostrup Kulturfest arrangeres i samarbejde med aktørerne fra år til år.

Til top

 

Se billeder fra sidste år

Kulturfesten 2024 var en ordentlig hyldest til kulturen i Glostrup. Se billeder fra parken, scenerne og ikke mindst den gode stemning

Til top

Naturens Dag

Glæd jer til en dag med masser af spændende naturoplevelser for hele familien. Alt sammen gratis! Grøn Guide inviterer sammen med foreningslivet mfl. alle udenfor til at opleve den skønne natur i og omkring Ejby Mose på Naturens Dag.

Naturens Dag er en del af Naturens Uge, som Danmarks Naturfredning og Friluftsrådet står bag. Læs mere om Naturens Uge her: https://www.naturensuge.dk/

 

Vi ses på Mosetoften 35 - lige ved Ejbyhallen! Hold øje med programmet.


Fra september til april kan du den første lørdag i måneden kl. 14-16 opleve en sammensmeltning af koncert, café og kunstudstilling i Glostrup Fritidscenter på Christiansvej 2.

Det sker når Glostrup Kunstforening inviterer til fernisering på månedens udstilling med en anerkendt dansk kunstner. Kunstneren er som regel til stede ved ferniseringen. Under ferniseringen er der livemusik – ofte jazz – og Cafe Fri rykker i dagens anledning ud i storrummet, hvor du har mulighed for at købe noget at spise og drikke.

Arrangementet er et samarbejde mellem Glostrup Kunstforening, Glostrup Musikskole, Café Fri og Glostrup Fritidscenter. Du kan læse mere om kunstforeningens aktiviteter på Glostrup Kunstforening og i aktivitetskalenderen

Senior SommerTræf

Senior Sommer-træf er et lokalt sommerferietilbud for hjemmeboende pensionister 60+ og førtidspensionister bosat i Glostrup Kommune. I 2024 afvikles arrangementet i uge 32 fra den 5-9. august - alle dage fra 9-14.30 i Aktivitetscentret, Sydvestvej 12. Tilbuddet er særligt målrettet dig, der gerne vil danne nye relationer og føler, at sommerferieperioden kan være lang og ensom. 

På Senior Sommer-træf er der rig mulighed for at socialisere og danne nye relationer. Desuden, får du en god indgang til kultur- og fritidslivet i Glostrup - og får mulighed for, at stifte kendskab til nogle af de mange spændende tilbud der er i Kommunen. 

Senior Sommer-træf er et samarbejdsprojekt mellem Glostrup Kommune og FOF Vestegnen. Herudover er Røde Kors lokalafdeling og Ældre Sagen i Glostrup bidragsydere i 2024. 

Ansøgning

ANSØGNINGSFRISTEN ER SLUT. 

Når der åbnes for tilmelding ansøger du ved at udfylde det digitale ansøgningsskema.

Mere information om tilmelding vil fremgå her på siden i starten af 2025. 

Billet 

Det koster 550 kr. at deltage. Billetten inkluderer foredrag, workshops, udflugt og forplejning eksklusive drikkevarer til maden. Når administrationen har bekræftet at du har fået en plads på SST, vil du modtage en faktura. 

Mere info om Træf 2025 annonceres her på siden og på Glostrup Kommune øvrige kommunikationskanaler i starten af 2025. 

Glostrup Kommune arrangerer hvert år 4 skovture i løbet af maj og start juni. Du skal bo i Glostrup Kommune og være 60+ eller førtidspensionist, for at kunne deltage. 

På de første tre ture skal du være selvhjulpen for at kunne deltage, da der ikke er plejepersonale med. Du kan dog vælge at deltage på skovturen med liftbusser den 4. juni, hvis du har behov for hjælp. 

Programmet for 2025 vil blive meldt ud i starten af det nye år. 

Tid og sted
Offentliggøres i starten af 2025. 

Menu
Frokosten består af en to-retters middag samt kage og kaffe. 

På skovturene for selvhjulpne borgere er der afgang fra Fritidscenteret, Christiansvej 2 og hjemkomst ca. kl. 17.30. 

Tilmelding til skovture med almindelige busser
Offentliggøres i starten af 2025. 
Du kan købe billet på forskellige måder:
• online. 
• På Glostrup Bibliotek i den betjente åbningstid. Husk dit NEM-ID, personalet står klar til at hjælpe dig ved skærmene. 


Pris
Billetten koster 340 kr. Prisen inkluderer forplejning inkl. én genstand til maden (øl, vin, sodavand) samt transport. Billetten kan ikke refunderes, men må gerne gives videre.

 

Skovtur med liftbusser 

Information om turen med liftbusser offentliggøres i starten af 2025. 

Denne skovtur er for dig, der er kørestolsbruger eller af andre helbredsmæssige årsager ikke kan deltage i de øvrige skovture. Destinationen er den samme, men turen er lidt kortere og der er derfor ikke kaffestop på denne tur. Der er opsamling med liftbusser fra ældreboligerne:

  • Nordre Ringvej/Vestervej
  • Kildegården, Asylvej
  • Stenager 6
  • Lilliendalsvej 17

Der er opsamling kl. 10:00 med afgang senest 10:30 og hjemkomst igen ca. kl. 17:15.


Pris
Billetten koster 340 kr. Prisen inkluderer forplejning inkl. én genstand til maden (øl, vin, sodavand) samt transport. Billetten kan ikke refunderes.


Tilmelding
Du tilmelder dig skovturen med liftbusser ved at kontakte Center for Kultur, Idræt og Fritid på tlf.: 23 29 84 86 eller på mail.: kultur@glostrup.dk 

MERE FRI TID - FLERE MULIGHEDER

Inspirationsmesse for nye og kommende pensionister

Står du overfor en fremtid med Mere Fri Tid? Glostrup Kommune slår i samarbejde med Røde Kors Glostrup dørene op for en inspirationsmesse onsdag d. 26. marts 2025 i Aktivitetscentret på Sydvestvej 12. 

Glostrup Kommune har et væld af spændende kultur- og fritidstilbud til seniorer, og denne dag står foreninger og aktiviteter klar til at fortælle om nogle af de fantastisk tilbud. Vi håber på denne måde at kunne give inspiration til, hvordan man som borger i Glostrup Kommune kan få et meningsfuldt pensionistliv. 

Tag naboen, vennen eller partneren under armen og sving forbi til en kop kaffe og en uformel snak. Aktivitetscentret den 26. marts. Arrangementet er gratis og kræver ingen tilmelding.

Vil du gerne vide mere om arrangementet er du velkommen til at kontakte Center for Kultur, Idræt og Fritid på: 23 29 84 86 eller ved at sende en mail til kultur@glostrup.dk

Vi glæder os til at byde dig velkommen til inspirationsmessen.

Sommer i Glostrup - sommerferieaktiviteter for børn og unge 

☀️☀️☀️ Hold øje med programmet for 2025! Når skolerne holder sommerferie, åbner nemlig et fedt program spækket med aktiviteter for børn og unge. Sammen med en række sommerferie-værter tilbyder vi en masse forskellige aktiviteter, så der er noget for enhver smag i alderen 6-18 år 😀.Mange aktiviteter er gratis at være med til, mens nogle aktiviteter koster 30 kr. Nogle aktiviteter kræver tilmelding (typisk en uge før), andre kan du bare møde op til. Billetter afsættes efter først-til-mølle princippet, så det er om at være hurtig på tasterne.

Formålet er at give alle børn og unge - uanset økonomisk eller social baggrund - mulighed for at få spændende oplevelser, være en del af et fællesskab, prøve noget nyt eller blive introduceret til foreningsaktiviteter, som de kan gå til efter ferien. 

Sommerferie-værter søges
Har din forening i Glostrup lyst til at skabe positive oplevelser med kreativitet og bevægelse samt introducere børn og unge til positive fællesskaber i sommerferien? Og har I en aktivitet til børn og unge mellem 5 og 18 år, der kan afholdes i starten eller slutningen af sommerferien, hvor flest er hjemme? Så bliv sommerferievært og vær med til at skabe gode minder hos børn og unge. Kommunale institutioner kan også søge om at blive vært ligesom eksterne samarbejdspartnere har mulighed for at tilbyde en aktivitet. 

Interesseret? Tilmeld jer her senest 1. april.  

Som vært bestemmer du:
•hvor længe aktiviteten skal vare.
•om det er gratis at deltage, eller om det skal koste noget. Pris pr. aktivitet pr. dag, pr. barn må maks. udgøre 30 kr.
•om der skal være tilmelding, eller om man bare kan møde op på dagen.
•antal maks. og min. deltagere til aktiviteten.

Søg tilskud
Når I siger ja til at være værter for en sommerferieaktivitet, har I mulighed for at søge om tilskud. Det kan fx være til materialer til brug for aktiviteten (fx bolde, præmier, båludstyr eller lignende), forplejning i mindre grad, honorar til en ekstern underviser mv. I får svar på jeres ansøgning i april måned.

Der lægges vægt på:

  • At aktiviteterne opfylder forskellige interesser hos børn.
  • At børnene kan forsætte med aktiviteterne efter ferien
  • remedier / materialer er til gavn for foreningen efterfølgende.

Programmet er klar ca. én måned før ferien og tilmelding åbnes.

Uge 29 – 30
I uge 29 og 30 er skolernes SFO lukket. I disse uger skal aktiviteterne løbe fra mandag til fredag fra kl. 9 – 15. Skulle du være interesseret i denne opgave, så kontakt kultur, da der er særlige rammer, herunder økonomi til dette.

Har I spørgsmål?
Kontakt Jette Inno, kulturkonsulent på jetteinno@glostrup.dk tlf. 29 17 35 40.

Tak til alle der deltog i fejringen! Og til alle dem der endnu ikke har set udsmykningen, så er Medborgerhuset åben, så gå gerne en tur forbi.

 


Udsmykningen åbnes af Glostrups Borgmester. Adressen er Ved Brandstationen 1, Glostrup. Velkommen.

 

Den talentfulde og lokale kunstner, Jens Stentoft, er udvalgt blandt 100 ansøgninger til at udføre et offentligt kunstværk i Glostrup Medborgerhus. Kunstværket vil byde på varme og små skjulte detaljer, der vækker de besøgendes nysgerrighed.

Udsmykningen skal skabe en varm velkomst og guide brugerne nemmere rundt i huset, der til dagligt bruges af lokale foreninger og Glostrups Musikskole. I valget af kunstner er der lagt særlig vægt på indgangspartiet og kunstnerens forståelse for brugergruppen. Disse krav opfyldte den lokale kunstner Jens Stentoft, som blev udvalgt blandt de 100 bud, der blev indsendt til opgaven.

"Glostrup Medborgerhus får et gevaldigt kunstnerisk løft med den nye udsmykning af Jens Stentoft. Ud over udsmykning vil det også fungere som en efterspurgt vejviser i huset. Vi glæder os til at se medborgerhuset, når udsmykningen er færdig" , siger Henning Richard Jensen, formand for Fællesrådet for Glostrup Medborgerhus.

Mangfoldighed, nærvær og interaktion

Kunstneren selv har haft særligt fokus på at skabe en udsmykning, der udstråler mangfoldighed, nærvær og interaktion mellem mennesker. Jens Stentoft er professionel grafittikunstner og har udviklet en helt unik
streg til at male ansigtsudtryk og portrætkunst. Jens har bl.a. arbejdet for Københavns Zoologisk Have, Lyngby kommune og en række street festivaler.

 

”Det betyder utrolig meget for mig, at jeg har vundet lige præcis denne opgave. Jeg bor nemlig selv i  Glostrup, så det er jo fantastisk at få lov til at bidrage med udsmykning et sted, der nærmest kunne være  min baghave. Så ved jeg jo også, at der er rigtig mange dygtige kunstnere, der har budt på opgaven. Så jeg  er superstolt og glæder mig til at sætte mit aftryk på Medborgerhuset og Glostrup.” siger Jens.

Alle interesserede kan få lov til at sætte sit helt eget præg på værket. Det vil nemlig være muligt at lave en lille tegning, der kommer til at indgå i det færdige kunstværk. Til den proces vil Jens Stentoft facilitere en workshop på Glostrup Kulturfest 2024 den 31. august.

En styrket identitet til Medborgerhuset

Kunstneren er udvalgt af udsmykningsudvalget bestående af to brugerrepræsentanter fra Glostrup Medborgerhus leder af Glostrup Musikskole, Centerchef for Kultur, Idræt og Fritid og to konsulenter fra
Center for Kultur, Idræt og Fritid i Glostrup Kommune. 

”Med udsmykningen ønsker vi, at både nuværende og kommende brugere af Medborgerhuset får glæde af  kunsten der, hvor de færdes til hverdag. Samtidig er lige præcis denne udsmykning i høj grad med til at  styrke husets identitet som medborgerhus. Her er alle kultur-, forenings-, og fritidstilbud og borgere  velkomne. Det synes jeg, at den valgte kunstner illustrerer rigtig godt. Vi håber, at borgerne vil tage rigtig  godt imod værket.” siger formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Dan Kornbek Christiansen.

Gode råd når du selv skal lave events

Her kan du finde nogle råd til hvordan du laver dit eget event. Listen er ikke udtømmende og bliver opdateret jævnligt. Mangler du konkret sparring til et event eller kan du ikke finde svar på dit spørgsmål herunder, kan du skrive til kultur@glostrup.dk  Vi kan hjælpe med viden og erfaringer fra kommunens events.

 

Hvor stort bliver dit event?

Ja det er jo altid svært at sige. Der er mange faktorer, der spiller ind: målgruppen, underholdningen, tidspunktet m.m. Under alle omstændigheder skal du lave et estimat på antal deltagere for at kunne tilpasse faciliteterne, ansøgninger til myndigheder, evt. KODA m.v.

Her kan du få viden om hvordan du udregner kapacitet.

Udendørs event

Du skal ansøge politiet om tilladelse til friluftsarrangement

Foregår eventet på kommunale arealer, skal du sende en ansøgning gennem Byg og Miljø. Du skal logge ind med MitID og vælge Midlertidige udendørs Camping og salgsområder. Følg instruktionerne på skærmen.

Fødevarer til salg eller give away

Du har ansvar for, at kunderne ikke bliver syge af den mad, du sælger fra fx en markedsbod, pølsevogn, fiskebil, ostebil eller en is-cykel, på en festival eller et marked. Har du boder, der sælger eller giver fødevarer væk på dit event, skal de som udgangspunkt registreres hos Fødevarestyrelsen  

Noget salg kan dog høre under bagatelgrænsen - fx hvis en forening sælger hjemmebagt kage på dit event. Her kan du se om din bod hører under bagatelgrænsen, og hvad du så skal tage højde for.

Tilladelse til at sælge alkohol

Skal der sælges alkohol på dit event, skal du have en lejlighedstilladelse. Det er den aktør der sælger alkoholen, der skal have lejlighedstilladelsen. Dvs. at hvis du som arrangør selv sætter en bar op på eventet, er det dig der skal søge tilladelsen. Hvis du derimod entrerer med en forening om at sætte en bar op på dit event, er det foreningen der skal søge tilladelsen. Bemærk, at selv om en forening har en alkoholbevilling i eget klubhus, skal foreningen alligevel ansøge om lejlighedstilladelse, når den sælger alkohol på dit event.

Droner til event

Tænker du, at det kunne være fedt med nogle cool dronebilleder af dit event. Så læs lige først Trafikstyrelsens information, om hvorfor du ikke må overflyve menneskemængder:

Ingen overflyvning med drone, når folk forsamler sig

 

 

Lån Glostrup Biograf gratis

Vidste du, at foreninger har mulighed for at afholde et arrangement i Glostrup Bio kvit og frit? Vil I hylde jeres frivillige, holde et foredrag eller har en anden god idé, der passer til en stor sal med gode stole, fed skærm og lækker lyd? Så er Glostrup Bio et godt bud.

Sådan gør du

Tag kontakt til biografen om dit ønske til tidspunkt og beskriv aktiviteten. Når I har fået grønt lys fra biografen, kontakter du administrationen for endelig godkendelse.

Udlånet er en del af Glostrup Kommunes tilskud til Glostrup Biograf, der gør det muligt for foreninger og kommunale institutioner at låne biografen gratis 12 gange om året. Det må dog ikke være til stor gene for biografens mulighed for indtjening, så det er en dialog. Men kom med ideen, så ser vi, hvad der kan lade sig gøre. Kontakt os på:

Glostrup Biograf: glostrupbio@glostrupbio.dk
Glostrup Kommune: kultur@glostrup.dk.