Vi bruger cookies

Ved at bruge sitet acceptere du dette. "nej tak til cookies"

Læs vores cookiepolitik

Referat

Deltagere:


John Engelhardt, V
Flemming Ørhem, O
Kurt Kjær, O
Leif Meyer Olsen, V
Lars Thomsen, V
Hanne Nielsen, A
Susanne Nordbjerg Bach, A
Lisa Ward, A
Palle Laustrup, F


Fraværende:




Afbud:




  1.  1. Godkendelse af dagsordenen

    Sagsfremstilling

    At godkende dagsordenen.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Godkendt.

  2.  2. Orientering fra borgmesteren

    Sagsfremstilling

    Borgmesteren orienterer Økonomiudvalgets medlemmer om aktuelle sager.

    Indstilling

    Til orientering.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Ingen punkter til orientering.

  3.  3. Orientering om personalesager

    Resumé

    Orientering om til- og afgang af ledende personale behandlet i Center for HR og Politik i perioden 17. juni – 25. august 2017.

    Sagsfremstilling

    Orientering til Økonomiudvalget vedrørende ekspederede sager i henhold til bemyndigelse.

    Navn

    Center

    Tjenestested

    Stillingstype

    Dato

    Ansættelse:

    Heidi Helen Von Barner

    Center for Dagtilbud og Skole

    Spirehuset

    Dagtilbudsleder

    01.08.2017

    Anders Asmind Andersen

    Center for Miljø og Teknik

    Center for Miljø og Teknik

    Centerchef

    01.08.2017

    Britt Bergstedt

    Center for Sundhed og Velfærd

    Center for sundhed og velfærd

    Centerchef

    01.08.2017

    Lena Fjeld Haaning

    Center for Social Service

    Parkvænget

    Leder/forstander

    01.08.2017

    Liv Villadsen

    Center for Dagtilbud og Skole

    Glostrup Skole, Vestervang

    Afd.leder

    01.08.2017

    Lena Viftrup

    Center for Dagtilbud og Skole

    Glostrup Skole, Nordvang

    Afd.skoleleder

    01.08.2017

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Til orientering.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Til orientering.

  4.  4. Arbejdsmiljøredegørelsen 2017

    Resumé

    Arbejdsmiljøredegørelse 2017 indeholder udvalgte tal og statistikker i forhold til Glostrup Kommunes medarbejdere. Samtidig indeholder redegørelsen et overblik over nogle af de tiltag, der gøres i Glostrup Kommune for at fastholde et godt arbejdsmiljø.

    Økonomiudvalget orienteres om Arbejdsmiljøredegørelse 2017.

    Sagsfremstilling

    Der udarbejdes hvert år en redegørelse omkring arbejdsmiljøet for medarbejdere i Glostrup Kommune. Arbejdsmiljøredegørelsen godkendes i MED Hovedudvalget.

    MED Hovedudvalget havde følgende bemærkninger til redegørelsen på mødet 19. juni 2017:

    • ”Der indsættes tal, der viser udviklingen over tid i antallet af medarbejdere i forskellige faggrupper.
    • Ift. lønudviklingen ønsker medarbejdersiden at bemærke, at Glostrup Kommune kommer fra et generelt lavere niveau end de øvrige kommuner, og at flere personalegrupper har haft en ringere lønudvikling end landsgennemsnittet.
    • Der indsættes tal, der viser, hvor stor en del af lønudviklingen, der er overenskomstreguleret.”

    Arbejdsmiljøredegørelsen indeholder udvalgte tal og statistikker omkring kommunens medarbejdere i 2016 ift. fordeling på faggrupper, alder og køn, personaleomsætning, sygefravær og lønudvikling. Tallene er hentet fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL).

    Desuden indeholder Arbejdsmiljøredegørelsen et overblik over nogle af de indsatser, der gøres i Glostrup Kommune for at fastholde et godt arbejdsmiljø. De beskrevne indsatser er indsatser til nedbringelse af sygefravær, Arbejdsmiljøpuljen, arbejdsskader, psykologordning, AKUT-midler, arbejdsmiljøuddannelse, MED-uddannelse, TAL sammen og strategisk kompetenceudvikling.

    Arbejdsmiljøredegørelse 2017 beskriver bl.a.;

    • At gennemsnitsalderen for medarbejdere i Glostrup Kommune er 44 år
    • At personaleomsætningen fra august 2015 til august 2016 var på 21,9 %
    • At antallet af sygefraværsdage er steget fra 14,3 dage i 2015 til 15,3 dage i 2016
    • At lønudviklingen i Glostrup Kommune har været positiv fra 2015 til 2016
    • At der er iværksat en flersidet indsats til nedbringelse af sygefraværet
    • At MED Hovedudvalget bevilger midler fra Arbejdsmiljøpuljen til forbedring af både fysisk og psykisk arbejdsmiljø på kommunens arbejdspladser
    • At antallet af arbejdsskader er steget med 12 % fra 2015 til 2016
    • At der er mulighed for psykologisk konsultation ved udfordringer af arbejdsmiljømæssig karakter
    • At AKUT-midler til uddannelse af tillidsrepræsentanter i 2016-2017 bl.a. er brugt på deltagergebyr til MED-konferencer og TRIO-dag for hele organisationen
    • At der udbydes arbejdsmiljø- og MED-uddannelser
    • At resultaterne fra TAL sammen, som er kommunens undersøgelse af trivsel, psykisk arbejdsmiljø og ledelse, i januar 2017 er stort set identiske med besvarelserne fra januar 2016
    • At der i forhold til den strategiske kompetenceudvikling senest har kørt et brevprojekt, hvor fokus har været på at gøre standardbreve til borgerne bedst mulige.

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Til orientering.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Til orientering.

    Økonomiudvalget ønsker i forlængelse af arbejdsmiljøredegørelsen en nærmere belysning af personaleomsætningen bl.a. i forhold til, om statistikken også indeholder personale, der ophører som aftalt ved afslutningen af en tidsbegrænset ansættelse. Et notat med dette indhold bliver sendt til udvalgets medlemmer.

    Bilag

  5.  5. Forbrugs- og likviditetsopgørelser pr. 31. august 2017

    Resumé

    Forbrugsopgørelser samt likviditetsopgørelsen pr. 31. august 2017 skal forelægges Økonomiudvalget.

    Sagsfremstilling

    Ifølge den økonomiske politik skal administrationen løbende vurdere status på budgetforbruget. Økonomiudvalget får forelagt forbrugsstatus for 2017 ni gange i løbet af året.

    Forbrugsopgørelserne pr. 31. august 2017 viser nettodriftsudgifterne og serviceudgifterne opdelt udvalgsvis. Opgørelserne viser budget og forbrug for 2016 og 2017. Det bemærkes, at kompetencecentret Glostrup Ejendomme er flyttet fra politikområdet Ejendomme under Miljø- og Teknikudvalget til nyt politikområde, Ejendomme, under Økonomiudvalget i 2017.

    Endvidere vedlægges likviditetsopgørelse pr. 31. august 2017.

    Da Økonomiudvalget har møde kort tid efter månedsskiftet, kan opgørelserne for hele måneden ikke nå at blive udsendt med de almindelige udsendelsesfrister. Opgørelserne vil derfor blive udsendt via mail til kommunalbestyrelsens medlemmer efter dagsordenen er udsendt.

    Såfremt opgørelserne giver anledning til spørgsmål, kan disse rettes til Center for Økonomi og Styring. Alternativt kan spørgsmålene stilles på Økonomiudvalgets møde 5. september, hvor opgørelserne pr. 31. august forelægges.

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Til efterretning.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Til efterretning.

    Bilag

  6.  6. Evaluering af topledelsen - forår 2017

    Resumé

    Der orienteres om resultaterne af evaluering af topledelsen i foråret 2017.

    Sagsfremstilling

    I maj gennemførte konsulentfirmaet Attractor en række interviews i Glostrup Kommune med det formål at evaluere topledelsen i kommunen. Topledelsen er i denne sammenhæng defineret som direktionen og centercheferne.

    Formålet med evalueringen var:

    • At give input til topledelsens fortsatte udvikling her knap 6 år efter, at organisationen blev ændret fra den gamle forvaltningsstruktur til den nuværende centerstruktur.
    • At råde bod på, at vores årlige TAL sammen-undersøgelser primært evaluerer nærmeste leder og nærmeste ledelse, dvs. 1-2 niveauer op fra de medarbejdere, der deltager i undersøgelsen.

    Resultaterne af undersøgelsen blev præsenteret for direktionen og centercheferne 13. juni 2017. Resultaterne kom i form af en række opmærksomhedspunkter, sammenfatninger og udsagn, som tilsammen udgør et stort refleksionsmateriale, der skal systematiseres og anvendes.

    På mødet i centerchefforum 29. juni 2017 blev der identificeret 5 temaer, der skal arbejdes videre med:

    ·Kultur – hvordan skal vi arbejde med en fælles kultur og balance i respekten for de forskellige kulturer på kommunens arbejdspladser?

    ·Ledelsesfora – hvordan sikrer vi en større gennemsigtighed i, hvad der foregår i hvilke fora, og at møderne er relevante, effektive og involverende?

    ·Tværgående samarbejde – hvordan sørger vi for, at det tværgående samarbejde trives i hele organisationen?

    ·Kommunikation – hvordan gør vi alle ledelseslag tydeligt ansvarlige for, at kommunikationen når hele vejen ud i organisationen (og ind udefra)?

    ·Styring – skal vi tilstræbe at styre kommunen lidt mere præcist og konsekvent, og hvordan skal det ske i praksis?

    De indledende drøftelser er på centerchefforum 24. august 2017 konkretiseret, så der nu er truffet beslutning om at igangsætte en proces, der løber frem mod foråret 2018. I processen indgår bl.a. en række temadage for topledelsen, hvor der er mulighed for at komme i dybden med de ovenstående temaer.

    I det vedhæftede bilag er det muligt at se konklusionerne fra evalueringen i et sæt sammenfatninger.

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Til orientering.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Til orientering.

    Bilag

  7.  7. Hovedstadens Beredskab - budget 2018 og overslagsår

    Resumé

    Orientering om Hovedstadens Beredskabs fastsættelse af budgettet for 2018 samt ejerkommunernes andel heraf.

    Sagsfremstilling

    Det følger af § 13 stk. 2 i vedtægterne for Hovedstadens Beredskab, at bestyrelsen inden udgangen af juni måned fremsender interessentskabets budget for det følgende kalenderår samt flerårige budgetoverslag til interessenterne til orientering.

    Vedlagt som bilag følger interessentskabets budget for 2018 og overslagsår.

    Det fremsendte budget giver anledning til småjusteringer af de allerede indarbejdede budgettal. Disse justeringer tages med ved 2. behandlingen af budgettet for 2018 i oktober 2017.

    Der pågår pt. en gennemgang af de fastsatte ejerandele jfr. etableringsgrundlaget i Hovedstadens Beredskab, og der er planlagt møder med ejerkommunerne i august måned.

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Til orientering.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Til orientering.

    Flemming Ørhem (O) spørger til, om sagen ikke burde være til godkendelse i kommunalbestyrelsen i Glostrup. Dette uddybes nærmere frem mod behandlingen i kommunalbestyrelsen.

    Bilag

  8.  8. Redegørelse magtanvendelse socialområdet 2016

    Resumé

    Det redegøres om magtanvendelser i 2016 over for voksne med betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Redegørelsen omhandler borgere, der har Glostrup Kommune som handlekommune, ligesom den oplyser om brug af magtanvendelse på kommunens botilbud til borgere fra andre kommuner.

    Sagsfremstilling

    Der er modtaget 2 indberetninger om brug af ikke tilladt magtanvendelse. Det vil sige brug af magt, der ikke er godkendt forud for magtanvendelsen. De 2 indberetninger er fordelt på 2 borgere, 1 fra Bakkehuset og 1 fra Parkvænget.

    Der var 1 tilfælde med fastholdelse for at føre personen til et andet lokale. Denne er blevet vurderet som at være nødvendigt.  
    Det andet tilfælde drejede sig om frigørelse fra hænder og fysisk skærmning. Det blev vurderet, at det kunne have været undgået med en anden pædagogisk tilgang i opstarten af episoden. Der er taget læring af episoden, som handler om bedre kommunikation mellem den pågældende beboer og personalet.

    Indstilling

    Til efterretning.

    Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 23-08-2017

    Til efterretning.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Til efterretning.

  9.  9. Endelig vedtagelse af Lokalplan GL92.1 - Kirkebjerg Allé 4 og 6

    Resumé

    Lokalplanforslaget har været i offentlig høring og fremlægges til kommunalbestyrelsens endelige vedtagelse.

    Sagsfremstilling

    Kommunalbestyrelsen besluttede på mødet den 5. april 2017 at sende forslag til Lokalplan GL92.1 - Kirkebjerg Allé 4 og 6 i høring.

    Lokalplanforslaget giver mulighed for, at to grunde på hjørnet af Kirkebjerg Allé og Linde Allé kan bebygges med åben-lav bebyggelse i form af to villaer.

    Lokalplan GL92.1 lemper enkelte arkitektoniske bestemmelser fra den nuværende Lokalplan GL92 fra 2007, men fastholder den overordnede vision om, at villaerne skal opføres i stil med de bryggervillaer, der ligger i nærområdet langs Linde Allé og Kirkebjerg Allés vestlige side. Lokalplanen sikrer, at villaerne opføres i 1½ etage med gavl i en fastlagt facadelinje samt fastlægger bestemmelser for bebyggelsens omfang, placering, bygningsform og materialer. Lokalplanen sætter desuden retningslinjer for klimatilpasning af lokalplanområdet.

    Lokalplanforslaget er i overensstemmelse med Kommuneplan 2013-2025.

    Forslag til Lokalplan GL92.1 - Kirkebjerg Allé 4 og 6 har været i høring fra den 18. april 2017 til den 19. juni 2017. I høringsperioden indkom 2 bemærkninger. Bemærkningerne fremgår af bilaget Høringssvar.

    Bemærkningerne går på:

    -Ønske fra Seniorrådet om seniorvenlige boliger af tidssvarende størrelse,

    -udtalt begejstring for, at planen kun muliggør villabebyggelse, i tråd med områdets øvrige bebyggelse

    -en tilkendegivelse af, at der muligvis kan slækkes lidt på kravene til villaerne ved at tillade kviste og en forøgelse af bygningshøjden fra 8,5 m til 9 m.

    -et ønske om fastholdelse af kravet til adgang fra Kirkebjerg Allé og anlæggelse af mindst to p-pladser pr. ejendom.

    -et ønske om en opdateret støjmåling foretaget efter REMA 1000 åbnede.

    Administrationens bemærkninger til de enkelte bemærkninger fremgår af bilaget Høringsskema.

    Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer, og derfor foreslår Miljø og Teknik at lokalplanforslaget vedtages uden ændringer.

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Center for Miljø og Teknik indstiller:

    • At forslag til Lokalplan GL92.1 - Kirkebjerg Allé 4 og 6 vedtages endeligt.

    Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-08-2017

    Indstillingen anbefales godkendt.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Indstillingen anbefales godkendt.

    Bilag

  10.  10. Oprettelse af parkeringsfond

    Resumé

    Godkendelse af muligheden for at etablere p-fonde for at sikre private byggeprojekters medfinansiering af nye kommunale parkeringsanlæg fremlægges til kommunalbestyrelsens godkendelse.

    Sagsfremstilling

    En p-fond kan benyttes som et værktøj til at meddele dispensation fra de sædvanlige krav i en lokalplan om at der skal ske etablering af tilstrækkelig parkering på egen grund. P-fonden fungerer på den måde, at en bygherre bidrager til p-fonden med et beløb svarende til anlægsudgiften af de p-pladser, der ikke er plads til på bygherres egen grund. Den stedlige kommune, der administrerer p-fonden anlægger herefter p-pladser i rimelig afstand fra bygherres projekt.

    En p-fond er i princippet ikke bundet sammen med den lokalplan, der virker i p-fondens område. Lokalplanen vil under alle omstændigheder skulle fastlægge det ideelle p-krav for et byggeri/et område. P-fonden er et redskab for en efterfølgende dispensation fra lokalplanens krav, og p-fonden indstiftes først til et konkret byggeprojekt/parkeringsprojekt som en del af byggesagsbehandlingen.

    P-pladser, der ikke er anlagt på egen grund, men som er anlagt gennem p-fond, kan enten være private (aflåselige/reserverede) eller offentligt tilgængelige (med 50/50 kommunal medfinansiering). I begge tilfælde etableres p-pladserne af kommunen, men der vil alene være tale om offentlig drift ved offentligt tilgængelige p-pladser. Oprettelse af p-fond er reguleret i Byggeloven.

    P-fonde benyttes i en række kommuner som et værktøj til byudvikling i tætte byområder. Lovgrundlaget for p-fonde er strammet op gennem en ændring af Byggeloven i 2014, så rammerne nu er meget konkrete. Det er således entydigt, hvordan en fond skal oprettes og administreres. Der har tidligere været eksempler på kommuner, der ikke har etableret de lovede p-pladser, jf. p-fondenes formål. Derfor er det gennem Byggelovens opstramning sikret, at der forud for oprettelsen af en p-fond skal skitseres et konkret parkeringsanlæg. Derved vil der være en konkret sammenhæng mellem de aftalte p-pladser i p-fonden og et efterfølgende anlægsprojekt. Loven kræver, at de aftalte p-pladser skal være anlagte (i brug) inden 5 år, og ellers skal indbetalte bidrag tilbagebetales til bygherre.

    I det konkrete tilfælde med et kommende byggeprojekt for Hovedvejen 100, hvor der ansøges om ny lokalplan i et parallelt dagsordenspunkt, vil en dispensation fra lokalplanens parkeringsbestemmelser skulle meddeles om ca. 1-1½ år. Dette tidsrum vil skulle anvendes til at finde mulige placeringer af yderligere parkeringspladser samt forberede oprettelse af en p-fond.

    I kraft af bl.a. Bymidtestrategien er der forventninger om, at Bymidten vil blive tættere bebygget ad åre. Kravet til 100 % parkering på egen grund kan blive svært udfordrende for bygherrer at opfylde for nogle af ejendommene i Bymidten, hvilket kan hæmme den ønskede udvikling. Derfor forventes det, at efterspørgslen på parkeringsfondebliver aktuel for flere og flere ejendomme i takt med udviklingen af ejendommene og Bymidten.

    I Bymidten er der ikke plads til yderligere parkering i form af traditionelle parkeringspladser. Nye p-pladser etableret som et resultat af en p-fond vil forventeligt blive som p-huse alternativt p-kældre. Anlægsudgiften til en p-plads i et p-hus er skønsvist 400.000 kr. og anlægsudgiften til en p-plads i en kælder er skønsvist 600.000 kr. Hvis et konkret parkeringsprojekt ønskes udført som offentlig parkering, skal Glostrup Kommune afholde halvdelen af anlægsudgiften og derefter forestå den efterfølgende drift. Det er mest hensigtsmæssigt med offentlige p-pladser, da de kan anvendes mest fleksibelt.

    I forbindelse med Bymidteprojektet er der igangsat en analyse af det fremtidige parkeringsbehov for Bymidten når denne forventes fortættet med yderligere boliger og erhvervsbebyggelse. Som en del af denne analyse, vil det blive undersøgt hvilket behov, der er for yderligere offentlige p-pladser i Bymidten herunder, hvordan og hvor nye p-pladser bedst vil kunne etableres. I forlængelse af denne analyse vil der kunne tilvejebringes skitser af konkrete nye p-anlæg.

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Center for Miljø og Teknik indstiller:

    1.at muligheden for at oprette p-fonde i Glostrup Kommune godkendes

    2.at der igangsættes udarbejdelse af rammer for vedtægter for kommende p-fonde.

    Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-08-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.
  11.  11. Belysning i Byparken

    Resumé

    Administrationen indstiller at Social og Sundhedsudvalget på mødet den 23. august 2017 anbefaler, at restbeløbet i driftspuljen ”Støtteforanstaltninger lavere kriminalitet” på kr. 265.000 anvendes til etablering af belysning i Byparken under forudsætning af, at Miljø og Teknikudvalget anbefaler bevilliget kr. 60.000 kr. fra anlægspuljen ”Pulje til bløde trafikanter” til samme formål.

    Sagsfremstilling

    Efter etableringen af belysning langs stierne i Solvangsparken kan det konstateres, at det har virket trygheds- og sikkerhedsfremmende, og at der er øget brug af parken efter mørkets frembrud.

    Derfor foreslås det, at lignende belysning etableres i Byparken. I dag er kun den sydlige sti belyst, og der foreslås opsat yderligere ca. 22 lamper langs de andre stier i parken (oversigtskort vedlagt som bilag).

    Den samlede udgift vil være ca. 325.000 kr. Det er indstillet til Social og Sundhedsudvalget, at restpuljen til ”Støtteforanstaltninger lavere kriminalitet” på 265.000 kr. medgår i finansieringen (dagsordenspunkt vedlagt som bilag), og her indstilles, at de resterende kr. 60.000 finansieres over ”Pulje til bløde trafikanter” (gående og cyklende i parken).   

    Økonomi

    Det foreslås, at overføre 60.000 kr. fra anlægsprojektet 223.038 Pulje til bløde trafikanter til driftspuljen ”Støtteforanstaltninger lavere kriminalitet” under Økonomiudvalget. De samlede udgifter til etablering af lys i Byparken afholdes herefter af puljen til ”Støtteforanstaltninger lavere kriminalitet”.

    Tekst/Projektnr.

    Driftsbevilling

    Rådighedsbeløb

    Anlægsbevilling

    223.038

    Pulje til bløde trafikanter

    Puljen ”Støtteforanstaltninger lavere kriminalitet”

    -60.000

    60.000

    -60.000

    I alt

    0

    -60.000

      Medfører ikke forbrug af kassebeholdningen.

    Indstilling

    Center for Miljø og Teknik indstiller:

    1. At Miljø og Teknikudvalget anbefaler godkendt, at 60.000 kr. fra ”Pulje til bløde trafikanter” bevilges overført til puljen ”Støtteforanstaltninger lavere kriminalitet” til medfinansiering af etablering af belysning langs stierne i Byparken ved opsætning af ca. 22 lamper. Anbefalingen sker under forudsætning af, at Social- og Sundhedsudvalget anbefaler godkendt, at 265.000 kr. fra nævnte pulje bevilges til samme formål,

    2.At Miljø og Teknikudvalget anbefaler godkendt at anlægsbevillingen på projekt 223.038 reduceres med 60.000 kr. Anbefalingen sker under forudsætning af, at første punkt godkendes.

    Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 24-08-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.

    Bilag

  12.  12. Den sociale rammeaftale 2018

    Resumé

    Kommunerne har ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisning, herunder ansvaret for at udarbejde en årlig Rammeaftale. Udkastet til Rammeaftale 2018 er behandlet i KKR Hovedstaden medio juni 2017, hvor KKR besluttede at anbefale Rammeaftalen godkendt. KKR behandlede samtidig Hovedstadsregionens fælles mål for det tværgående højt specialiserede socialområde og specialundervisningsområde, som KKR ligeledes anbefaler godkendt. Materialet forelægges derfor Børne- og Skoleudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget med henblik på efterfølgende politisk behandling i Kommunalbestyrelsen.

    Sagsfremstilling

    KKR Hovedstaden har på sit møde den 14. juni 2017 drøftet hovedstadsregionens sociale rammeaftale 2018 og hovedstadsregionens fælles mål for det tværgående højt specialiserede socialområde og specialundervisningsområde. KKR anbefaler kommunerne at godkende rammeaftalen og de fælles mål – og derfor forelægges materialet nu til politisk behandling i henholdsvis Børne- og Skoleudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget med henblik på efterfølgende behandling i Kommunalbestyrelsen. Kommunernes frist for behandling af materialet er den 2. oktober 2017.

    Hovedstadsregionens Rammeaftale 2018

    Kommunerne har ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og specialundervisning, herunder ansvaret for udarbejdelse af en årlig rammeaftale for det specialiserede social- og undervisningsområde. Rammeaftalen består af en udviklingsstrategi og en styringsaftale og er således et redskab til at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede social- og specialundervisningsområde.

    Rammeaftalen er vedlagt som bilag. Til Rammeaftale 2018 hører desuden 11 bilag, som primært er af mere teknisk karakter, herunder beskrivelser af bevægelserne på området, procedure for samarbejde med videre. Bilagene er derfor ikke vedlagt sagen, men kan findes på den fælleskommunale hjemmeside: http://www.rammeaftale-h.dk/da/rammeaftale/rammeaftale-2018/.

    Udviklingsstrategi i Rammeaftale 2018

    Udviklingsstrategi i Rammeaftale 2018 omfatter aftaler for, hvordan udviklingen af det specialiserede social- og undervisningsområde kan understøttes fagligt og kapacitetsmæssigt.

    Generelt oplever kommunerne, at der er sammenhæng mellem kommunernes behov og de højt specialiserede tilbuds udbud af pladser og ydelser inden for alle målgrupper. Vurderingen er derfor, at der ikke på nuværende tidspunkt er behov for at indgå tværkommunale aftaler og/eller aftaler mellem kommunerne og Region Hovedstaden om konkrete reguleringer af tilbud eller pladser.

    Særlige temaer og fokusområder i Udviklingsstrategien

    Udviklingsstrategien omfatter aftaler om behandling af særlige temaer og fokusområder på tværs af kommunerne og regionen. Med afsæt i de bevægelser og tendenser, som kommunerne oplever på det højt specialiserede social- og undervisningsområde, er der udvalgt to områder, der vil være i fokus i forbindelse med det tværgående samarbejde og koordination i 2018:

    • Børn og unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser og ADHD diagnosticeres i dag tidligere end førhen, og disse børn og unge har ofte et lavt funktionsniveau og andre samtidige diagnoser som angst med videre. Kommunerne oplever derfor et øget behovet for autismespecifikke tilbud, og flere kommuner forventer, at de vil få behov for at udvikle nye og alternative tilbud til børn og unge inden for disse målgrupper.

    • Ældre med handicap og psykiske lidelser og behov for sundhedsfaglige indsatser. I takt med, at mennesker med handicap, psykiske lidelser, misbrug med videre bliver ældre stiger behovet for sundhedsfaglige indsatser i forhold til aldring og aldersrelaterede sygdomme, som kan overskygge behovet for pædagogiske indsatser. Dette stiller krav om indsatser med nye kompetencer og en højere grad af tværfaglighed end tidligere.

    Fokusområderne vil blive genstand for udviklingsprojekter i 2018 på tværs af kommuner og region med henblik på at skabe grundlag for, at kommuner og region får styrket forudsætningerne for at give målgrupperne indsatser og tilbud på et højt fagligt niveau til lavest mulige omkostninger.

    Styringsaftale i Rammeaftale 2018

    Styringsaftalen i Rammeaftale 2018 er et redskab til at understøtte det kommunale samarbejde i hovedstadsregionen og samarbejdet mellem kommunerne og regionen. Styringsaftalen 2018 omfatter:

    • Aftale om udviklingen i udgifter per dag i de takstbelagte tilbud for perioden 2014-2018, som blev indgået på møde i KKR Hovedstaden den 24. april 2017.
    • Aftaler, takstmodel og procedurer, som skal understøtte samarbejde og dialog mellem brugerkommuner og driftsherrer om de konkrete forløb ved køb og salg af pladser (fremgår af bilag 1 til Styringsaftalen i Rammeaftale 2018).

    Ændringer i lovgivning og praksis giver anledning til enkelte nye elementer i Styringsaftale i Rammaftale 2018, som har betydning for takstberegningen for 2018:

    • Præciseringer omkring principperne for anvendelse af flere takstniveauer i samme tilbud også kaldet takstdifferentiering.
    • Ændring af opsigelsesvarslet for specialundervisningstilbud og STU fra løbende plus 90 dage til løbende plus 30 dage, således at der er overensstemmelse med de øvrige tilbudstyper.
    • Justeringer i procedure for fastsættelse og opkrævning af beboeres egenbetaling i tilbud efter Servicelovens §§ 107-108 samt Servicelovens §§ 109-110.

    Fælles mål for det tværgående højt specialiserede socialområde og specialundervisning

    I 2017-18 valgte kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden udarbejdelse og implementering af fælles mål for det tværgående højt specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet som særligt tema for Udviklingsstrategien i Rammeaftalen.

    De fælles mål behandles i KKR Hovedstaden, i de 29 kommuner og i Region Hovedstaden i perioden juni til oktober 2017. Når de fælles mål er politisk godkendt vil målene udgøre rammen for samarbejdet i regi af rammeaftalen i perioden 2018-2021. For at tydeliggøre dette vil målene blive integreret i Rammeaftale 2019.

    De fælles mål skal styrke og fokusere det eksisterende samarbejde på tværs af kommuner og mellem kommuner og region i regi af Rammeaftalen. Ønsket er at fokusere på få områder, hvor vi yder en betydelig fælles indsats.

    Formålet med de fælles mål er, at kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden sætter en fælles dagsorden på det tværgående højt specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet, der understøtter kommunernes ansvar for det højt specialiserede socialområde, herunder forsyningsansvaret for de højt specialiserede indsatser.

    De fælles mål og handleplanen for de indsatser, der skal iværksættes med henblik på implementering af målene, kan findes på den fælleskommunale hjemmeside www.rammeaftale-h.dk.

    Indstilling

    Center for Familie og Forebyggelse indstiller:

    1. at Hovedstadsregionens Rammeaftale 2018 for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet anbefales godkendt.
    2. at Hovedstadsregionens fælles mål for det tværgående højt specialiserede socialområde og specialundervisningsområde anbefales godkendt.

    BESLUTNING I SOCIAL- OG SUNDHEDSUDVALGET DEN 23-08-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.

    Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-08-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.

    Bilag

  13.  13. Huslejeforslag for 2018 vedrørende boliger/ældreboliger

    Resumé

    Godkendelse af huslejestørrelser for 2018 vedrørende Glostrup Kommunes boliger/ældreboliger administreret af Glostrup Boligselskab. Huslejeændringer skal varsles med 3 måneder.

    Sagsfremstilling

    Forslag til huslejebudget 2018, sammenholdt med huslejebudget 2017, vedrørende Glostrup Kommunes boliger/ældreboliger administreret af Glostrup Boligselskab:

    Afd.nr. /adresse

    Budget 2017
    Kr./m2

    Budget 2018
    Kr./m2

    Ændring i %

    022/Toftevej 10

    961,08

    952,01

    -0,94

    025/Kildegården

    1.082,08

    1.054,51

    -2,55

    026/Toftevej 6

    1.198,59

    1.140,12

    -4,88

    027/Dalvangen, 1. etape

    1.236,44

    1.221,54

    -1,21

    053/Vestervej 19-21

    1.220,60

    1.177,47

    -3,53

    054/Vestervej 23-25

    1.087,60

    1.083,66

    -0,36

    055/Sydvestvej

    1.461,93

    1.426,92

    -2,39

    056/Toftevej 8

    1.122,01

    1.121,84

    -0,02

    057/Dalvangen, 2. etape

    1.145,94

    1.146,03

    0,01

    059/Stenager 2

    1.104,41

    1.049,66

    -4,96

    066/Toftevej 6 Støttecenter

    2.018,32

    1.825,22

    -9,57

    Huslejeændringen for afdeling 066/Toftevej 6 Støttecenter er et fald på -9,57 % i forhold til 2017. Årsagen til denne ændring er primært, at der i 2018 er afsat færre midler til afholdelse af faste udgifter i forhold til 2017. Budgetposterne vedrører renholdelse samt planlagt og periodisk vedligeholdelse, som er tilpasset det forventede forbrug i 2018. Der forventes desuden flere renteindtægter af obligationer i 2018, hvilket medfører et fald i de samlede omkostninger.

    De øvrige huslejeændringer er alle under 5 %, og vedrører ændringer i omkostningerne i de enkelte afdelinger.

    Økonomi

    Huslejestørrelserne er beregnet af Glostrup Boligselskab og er omkostningsbestemte.

    Indstilling

    Center for Økonomi og Styring indstiller:

    • At de fremsendte huslejestørrelser godkendes.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Indstillingen anbefales godkendt.

  14.  14. Miljøprojekt - CO2 reduktioner på kommunale bygninger

    Resumé

    Der er i budget 2017 afsat 8 mio. kr. på projekt 013.095 til CO2-reducerende aktiviteter på kommunale ejendomme. Herudover er der afsat 1 mio. kr. til samme formål på projekt 013.050. De CO2-reducerende aktiviteter består af 65 energirenoveringsprojekter, som er fordelt på kommunens ejendomme.

    Kommunalbestyrelsen skal godkende, at Glostrup Ejendomme udfører 17 belysningsprojekter og 1 ventilationsprojekt ud af de 65 energirenoveringsprojekter, markeret i bilag: Energipulje 2017. Herudover omfordeles brugen af midlerne til et fjernmålerprojekt, som medfører automatisk måling af energi- og vandforbrug i alle kommunes ejendomme.

    Derudover skal kommunalbestyrelsen beslutte, at de bevillingsmæssige konsekvenser, som fremgår af sagen, indarbejdes i budgettet.

    Sagsfremstilling

    Der er i budget 2017 afsat 8 mio. kr. på projekt 013.095 til CO2-reducerende aktiviteter på kommunale ejendomme. De CO2-reducerende aktiviteter består af 65 energirenoveringsprojekter, som er fordelt på kommunens ejendomme.

    Herudover er der afsat en klimapulje på 1 mio. kr. på projekt 013.050. Beløbet blev indarbejdet i budget 2014 og er overført til 2017 som følge af tidsmæssige forskydninger.

    Energipulje

    Glostrup Ejendomme ønsker at udføre 17 belysningsprojekter og 1 ventilationsprojekt ud af de 65 energirenoveringsprojekter, jf. bilag. Herudover anbefales det at omfordele brugen af midlerne til et fjernmålerprojekt, som medfører automatisk måling af energi- og vandforbrug i alle kommunes ejendomme.

    Grunden til at det primært er belysningsprojekter, som ønskes udført i 2017, er, at listen med de 65 projekter er skrevet for hurtigt uden henblik på den mere komplicerede sammenhæng, der er mellem varme, ventilation og styring, som resten af projekterne omhandler. Belysningsprojekterne er derimod forholdsvis simple og ukomplicerede og hænger ikke på samme måde sammen med varme, ventilation og styring.

    Fjernmålerprojekt

    Kendskab til kommunens samlede energiforbrug er essentiel for energieffektivisering, energibesparelser og god energiledelse. I dag bliver kommunens over 300 energi- og vandmålere aflæst ved manuel en arbejdsgang af Glostrup Kommunes driftsmedarbejdere, hvilket ofte resulterer i fejlbehæftede registreringer.

    Ved automatisk aflæsning af energimålere vil manuelle fejlindtastninger kunne undgås, og samtidig vil alle målere automatisk blive aflæst flere gange dagligt og ikke som nu 1-2 gange årligt. Automatisk registrering af energiforbrug vil skabe præcist overblik over kommunens energiforbrug og vil herudover kunne benyttes til effektiv energiledelse. Ved etablering af fjernmåling vil bygninger inden for samme anvendelseskategori kunne sammenlignes direkte på energiforbrug pr kvadratmeter.

    Den automatiske registrering har ligeledes den fordel, at uhensigtsmæssige energi- og vandforbrug kan konstateres hurtigt, da registreringsprogrammet har indbyggede alarmer, hvis vand-, varme eller strømforbrug ændres betydeligt. Uhensigtsmæssige forbrug kan for eksempel være rørsprængninger, løbende toiletter eller varmeforbrug om sommeren, hvor varmen bør være slukket. Udover energi- og vandbesparelser vil der oftest være penge at spare på udbedring af skader grundet den hurtigere indsats.

    Glostrup Ejendomme har i 2016 opstartet et pilotprojekt med 11 ejendomme (etape 1 ud af 6), som forventes færdigt i oktober 2017. Pilotprojektet finansieres af anlægsprojekt 013.091 – CO2 reducerende aktiviteter på kommunale ejendomme fra 2016.

    Økonomisk effekt

    Den samlede udgift forventes at udgøre knap 4,3 mio. kr., hvilket er nærmere beskrevet i økonomiafsnittet. Det anbefales, at de resterende anlægsmidler tilgår kassen.

    Der er indarbejdet en forventet besparelse på 0,8 mio. kr. i 2017, stigende til 1,6 mio. kr. i 2018 og frem. Da det forventes kun at anvende ca. halvdelen af det afsatte budget til investeringer, anbefales det, at besparelsen reduceres med 0,8 mio. kr. årligt. Det vil samtidig betyde, at besparelsen i 2017 nulstilles, da projekterne tidligst kan udføres i slutningen af året, og det derfor ikke vil være muligt at opnå besparelser før næste år.

    Økonomi

    Budget:

    I budget 2017 er der rådighedsbeløb og anlægsbevilling på i alt 9 mio. kr. på projekt 013.095 og 013.050.

    013.095 – CO2-reducerende aktiviteter på kommunale ejendomme

    8.000.000

    013.050 Klimapulje

    1.000.000

    Forventede udgifter:

    Glostrup Ejendomme ønsker at anvende i alt 4.317.320 kr. af det samlede budget til de beskrevne projekter, jf. nedenstående tabel:

    Skønnet investering (kr.)

    Tilbage-

    betalingstid (år)

    Fjernmålerprojekt, resterende etaper 2-6, inkl. uforudsete udgifter

    1.760.000

    *

    17 belysningsprojekter, markeret i bilag

    2.365.250

    3,3

    Indregulering af ventilationsanlæg i Vesterly afd. Gården, markeret i bilag

    20.000

    3,2

    Uforudsete udgifter, 2 %, energipulje

    47.710

    Projektledelse 3 % af fjernmåler-, belysnings- og ventilationsprojekt (71.560+52.800)

    124.360

    I alt

    4.317.320

    * Tilbagebetalingstiden for fjernmålerprojektet medtages ikke pga. usikkerhed ved nuværende målemetoder.

    Det foreslås, at det resterende budget på 4.682.680 kr. tilgår kassebeholdningen i 2017.

    I budgetaftalen for 2017 blev der indarbejdet en besparelse på 800.000 kr. i 2017, stigende til 1.600.000 kr. i 2018 og frem. Som beskrevet i sagsfremstillingen, foreslås det, at besparelsen nulstilles i 2017 og reduceres med 838.080 kr. (2018-priser) årligt i 2018 og frem.

    Derudover blev det besluttet, at projekt 013.095 skal lånefinansieres. Der er således indarbejdet en forventet lånoptagelse på 8 mio. kr. i 2017 samt 450.000 kr. årligt til renter og afdrag på lånet fra 2018 og frem. Det foreslås, at budgettet til lånoptagelse reduceres til 4.37.320 kr., svarende til den forventede udgift i 2017. Som følge heraf reduceres budget til afdrag og renter på lånet fra 2018 og frem.

    Bevillingsmæssige konsekvenser for 2017

    Tekst/Projektnr.

    Driftsbevilling

    Rådighedsbeløb

    Anlægsbevilling

    Nulstilling af projekt 013.050 Klimapulje

    Reducering af projekt 013.095 CO2 reducerende aktiviteter på kommunale ejendomme

    Nulstilling af besparelse,

    013 00 075 03

    Reducering af budgetteret lånoptagelse,

    870 27 001 09

    800.000

    3.682.680

    -1.000.000

    -3.682.680

    -1.000.000

    -3.682.680

    I alt

    4.482.680

    -4.682.680

    -4.682.680

    Netto kr. 200.000 kr. til forøgelse af kassebeholdningen i 2017.

    Bevillingsmæssige konsekvenser for 2018:

    Tekst/Projektnr.

    Driftsbevilling

    Rådighedsbeløb

    Anlægsbevilling

    Reducering af besparelse,

    013 00 075 03

    Reducering af afdrag på lån, 870 22 000 09

    Reducering af renter vedr. lån, 770 01 461 08

    838.080

    -183.935

    -49.065

    I alt

    605.080

    Netto 605.080 kr. til forbrug af kassebeholdningen i 2018.

    Indstilling

    Glostrup Ejendomme indstiller:

    1. at formålet med projekt 013.095 CO2-reducerende aktiviteter på kommunale ejendomme ændres til at omfatte de 17 beskrevne belysningsprojekter og 1 ventilationsprojekt samt fjernmålerprojektet godkendes,
    2. at de bevillingsmæssige konsekvenser for 2017 som er beskrevet i sagsfremstillingen indarbejdes i budget 2017 godkendes,
    3. at de bevillingsmæssige konsekvenser for 2018-2021, som er beskrevet i sagsfremstillingen, indarbejdes i budgetforslag 2018 godkendes.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.
    3. Indstillingen anbefales godkendt.

    Bilag

  15.  15. Halvårsregnskab 2017 for Glostrup Kommune

    Resumé

    Kommunalbestyrelsens godkendelse af halvårsregnskabet for 2017.

    Sagsfremstilling

    I henhold til den kommunale styrelseslov skal kommunerne udarbejde halvårsregnskaber. Det er sidste gang, der skal udarbejdes halvårsregnskab. Fra 2018 er halvårsregnskabet afskaffet.

    Halvårsregnskabet 2017 indeholder 2 oversigter:

    En regnskabsopgørelse, der viser det skattefinansierede område opdelt i følgende kolonner: halvårsregnskab, forventet årsregnskab, oprindeligt budget og afvigelse til budget samt bemærkninger. Opgørelsen viser kommunens udgifter og indtægter for hovedkonto 0-7.

    En regnskabsoversigt, der er den regnskabsmæssige parallel til budgettets bevillingsoversigt. Regnskabsoversigten er opdelt i følgende kolonner: vedtaget budget, tillægsbevillinger, halvårsregnskab, forventet årsregnskab og afvigelse til budget samt bemærkninger.

    Regnskabsoversigten viser hovedkonto 0-6, drift og refusion, opgjort for hvert udvalg, herunder politikområderne.

    Regnskabsopgørelsen viser følgende:

    (i kolonnen Afvigelse til budget betyder fortegnene; +=merudgifter/mindreindtægter.

    - = mindreudgifter/merindtægter)

    Halvårs-

    Forventet

    Oprindeligt

    Afvigelse

    regnskab

    årsregnskab

    budget

    til budget

    DET SKATTEFINANSIEREDE OMRÅDE

    (mio. kr., netto):

    Skatter

    -758,4

    -1.341,8

    -1.341,8

    0,0

    Generelle tilskud og udligning

    -119,5

    -271,2

    -269,5

    -1,7

    Indtægter i alt

    -878,0

    -1.613,0

    -1.611,3

    -1,7

    Miljø- og Teknikudvalget

    27,4

    59,0

    58,4

    0,6

    Børne- og Skoleudvalget

    197,6

    416,4

    415,2

    1,2

    Vækst- og Beskæftigelsesudvalget

    110,1

    223,4

    222,4

    1,0

    Social- og Sundhedsudvalget

    225,1

    476,0

    471,4

    4,6

    Økonomiudvalget

    140,8

    277,1

    277,6

    -0,5

    Kulturudvalget

    17,4

    32,7

    32,7

    0,0

    Driftsudgifter i alt

    718,4

    1.484,7

    1.477,8

    6,9

    Renter

    -0,2

    1,7

    1,7

    0,0

    Ordinær driftsvirksomhed

    -159,7

    -126,7

    -131,9

    5,2

    Miljø- og Teknikudvalget

    2,4

    21,9

    5,8

    16,0

    Børne- og Skoleudvalget

    11,5

    45,2

    27,9

    17,3

    Social- og Sundhedsudvalget

    0,1

    11,5

    6,3

    5,2

    Økonomiudvalget

    8,0

    16,4

    -4,7

    21,0

    Kulturudvalget

    2,8

    9,6

    9,8

    -0,2

    Anlægsudgifter i alt

    24,8

    104,5

    45,1

    59,3

    DET SKATTEFINANSIEREDE OMRÅDE I ALT:

    -134,9

    -22,2

    -86,7

    64,5

    Det forventede årsregnskab for anlæg indebærer, at forbruget skal stige markant i 2. halvår i forhold til 1. halvår, og dette er endnu usikkert. Derfor kan det realiserede regnskab godt blive en del lavere end angivet. Der er givet bevilling til en række nye projekter før sommeren, som ikke nåede at komme med i opfølgningen på anlægsbudgettet pr. 31. marts, så umiddelbart er der ikke et samlet overblik over, hvor langt man er nået med disse. Der følges op på anlægsudgifterne igen ved 2. opfølgningen pr. 30. september.

    Halvårsregnskabet skal godkendes af kommunalbestyrelsen senest på første møde i september og inden 1. behandlingen af budgettet for det kommende år.

    Det skal endvidere bemærkes, at der ikke er fastsat krav om revision af halvårsregnskabet.

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Center for Økonomi og Styring indstiller:

    • at halvårsregnskabet for 2017 godkendes.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Indstillingen anbefales godkendt.

    Bilag

  16.  16. 1. behandling af budgetforslag 2018 samt overslagsårene 2019-2021

    Resumé

    Kommunalbestyrelsen skal have 1. behandling af budgetforslag for 2018 og budgetoverslag for 2019-2021.

    Center for Økonomi og Styring har udsendt budgetmateriale for 2018-2021 i august måned. Budgetmaterialet, der udgør det administrative budgetforslag, er indsat i den udleverede mappe under generelle bemærkninger, budgetforslag 2018 og budgetforslag 2018, økonomioversigter.

    Sagsfremstilling

    A. Budgetforudsætninger

    De generelle forudsætninger for budgetlægningen, herunder pris- og lønudviklingen, befolkningsudviklingen m.v. samt udvalgenes bemærkninger, takster, investeringsoversigt m.m. er beskrevet i budgetforslaget. De generelle bemærkninger er desuden vedhæftet som bilag.

    B. Rammerne for den kommunale økonomi

    Regeringen og Kommunernes Landsforening har indgået aftale om kommunernes økonomi for 2018 den 1. juni 2017, aftalen er indsat i den udleverede mappe.

    C. Budgetforslaget

    Budgetforslaget er udarbejdet med baggrund i de af Økonomiudvalget i maj 2017 udmeldte driftsrammer. Der er alene tale om et administrativt budgetforslag, hvor rammekorrektioner er indarbejdet. Rammekorrektionerne kan ses under budgetforslag 2018, økonomioversigter, i den udleverede mappe. Desuden er der indarbejdet diverse puljer som følge af ovennævnte aftale om kommunernes økonomi for 2018.

    En sammenligning mellem det foreliggende budgetforslag og de udmeldte rammer viser følgende:

    Udvalg

    (mio. kr.)

    Udmeldt

    ramme

    Korrektioner

    og afsatte

    puljer

    Budgetforslag 2018

    Miljø- og Teknikudvalget

    57,0

    1,0

    58,0

    Børne- og Skoleudvalget

    423,9

    2,7

    426,6

    Vækst- og Beskæftigelsesudvalget

    222,9

    0,7

    223,6

    Social- og Sundhedsudvalget

    480,8

    5,2

    486,0

    Økonomiudvalget

    270,2

    2,6

    272,8

    Kulturudvalget

    33,2

    0,0

    33,2

    Nettodrift i alt

    1.487,9

    12,2

    1.500,2

    Siden budgetoplægget blev udsendt i maj 2017, er Glostrup Ejendomme politisk flyttet til Økonomiudvalget fra Miljø- og Teknikudvalget. Det har betydet ændrede tal i den udmeldte ramme i forhold til budgetoplægget på de to udvalg.

    Der er afsat fem puljer i budgetforslaget vedrørende DUT lov- og cirkulæreprogrammet, løft til den kommunale kræftindsats, pulje vedr. den nationale demenshandleplan, pulje vedr. aktivitetsbestemt medfinansiering samt nyt pris- og lønskøn.

    De afsatte puljer er nærmere beskrevet i de generelle bemærkninger.

    D. Budgetbalance

    Budgetforslaget udviser ved en indkomstskatteprocent på 23,6 følgende budgetunder-/overskud. Budgetforslaget er administrativt afbalanceret over kassebeholdningen.

    Beløb i mio. kr.

    2018

    2019

    2020

    2021

    Budgetunderskud/-overskud (-)

    -58,5

    29,2

    24,2

    11,1

    Der er således tale om overskud i 2018 og underskud i overslagsårene 2019-2021.

    E. Pris- og lønskøn

    Forudsætningen for budgetfremskrivningen er Kommunernes Landsforenings pris- og lønskøn fra marts og juni 2017. Det nye skøn fra juni er indarbejdet i overslagsårene 2019-2021, hvorimod det ændrede skøn for 2016-2017 og 2017-2018 fra juni er indarbejdet i budgetforslaget som et puljebeløb.

    F. Anlægsbudgettet

    Anlægsbudgettet for årene 2018 – 2021 viser følgende beløb:

    Beløb i mio. kr.

    2018

    2019

    2020

    2021

    Skattefinansierede anlæg

    64,9

    55,8

    23,9

    3,4

    Salgsindtægter

    -42,4

    0

    0

    0

    Uspecificeret puljebeløb

    0

    0

    25,6

    46,1

    Anlæg i alt (netto)

    22,5

    55,8

    49,5

    49,5

    G. Udligning og generelle tilskud

    Tilskuds- og tilsvarsbeløbene for 2018 er i budgetforslaget afsat med baggrund i opgørelse af 30. juni 2017 fra Økonomi- og Indenrigsministeriet. For budgetoverslagsårene er beløbene afsat med baggrund i en prognoseberegning foretaget af Kommunernes Landsforening.

    H. Kommunal indkomstskat

    Den kommunale indkomstskat er for 2018 afsat med baggrund i Økonomi- og Indenrigsministeriets udmelding om statsgaranteret udskrivningsgrundlag. Den kommunale udskrivningsprocent er indregnet med 23,6 alle år.

    I. Ejendomsskatter

    Grundlaget for udskrivning af ejendomsskatter er vurderingen fra 2016. Der er regnet med 25 promille i grundskyld og 9,9 promille i dækningsafgift på erhvervsejendomme.

    J. Budget- og bevillingsniveauer

    Det foreslås, at bevillingsniveauet fastlægges som én nettodriftsbevilling pr. udvalg på drifts- og refusionsområdet. Hver nettobevilling er desuden opdelt i flere politikområder.

    Indenfor bevillingsrammen kan det enkelte udvalg selv beslutte at omdisponere budgetbeløbene. Dog skal væsentlige forudsætninger, som er beskrevet i bemærkningerne, altid iagttages og kan kun fraviges efter godkendelse af Kommunalbestyrelsen.

    Til sidst bemærkes, at budgetbeløb til indkøb af maskiner og inventar m.v. ikke må anvendes til leasing og/eller leje.

    Vedr. anlæg er bevillingsniveauet fastlagt på det enkelte sted/projekt.

    K. Takster

    Der foreligger forslag til fastsættelse af takster pr. 1. januar 2018.

    Ifølge reglerne i Den Kommunale Styrelseslov skal der udarbejdes en takstoversigt til såvel budgetforslaget som det endeligt vedtagne budget. Der er ikke nærmere formkrav til takstoversigten.

    Takstoversigten er optrykt på side 109-124 under afsnittet budgetforslag 2018 i den udleverede mappe.

    Økonomi

    -

    Indstilling

    Center for Økonomi og Styring indstiller:

    • at budgetforslaget samt takster drøftes og oversendes til 2. behandling.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Anbefales at budgetforslag samt takster oversendes til 2. behandling.

    Bilag

  17.  17. Orientering fra borgmesteren (FOR LUKKEDE DØRE)

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Ingen punkter til orientering.

  18.  18. Afgivelse af tilbud på udbud af misbrugsbehandling (FOR LUKKEDE DØRE)

    Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 23-08-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    1. Indstillingen anbefales godkendt.
    2. Indstillingen anbefales godkendt.
    3. John Engelhardt (V), Lars Thomsen (V) og Susanne Nordbjerg Bach (A) ønsker, inden kommunalbestyrelsens møde 13. september, at drøfte sagen med ledelsen fra KABS.

  19.  19. Overvejelser om kommunal ejendom (FOR LUKKEDE DØRE)

    Beslutning i Økonomiudvalget den 05-09-2017

    Drøftet. Økonomiudvalget finder ikke, at der på det nuværende grundlag er basis for at gå videre med sagen.

Mødenr. 2236