Administrationen foreslår to tilretninger af retningslinjerne for optagelse af børn i dagtilbud, som relaterer sig til modersmålsloftet. Tilretningerne skal begrænse overflytningerne mellem dagtilbud og give mulighed for i enkelte tilfælde af fravige modersmålsloftet. Administrationen kan overordnet se, at modersmålsloftet har den ønskede effekt.
Administrationen kan overordnet set konstatere, at modersmålsloftet virker efter hensigten, og at der sker en større fordeling blandt kommunens daginstitutioner af børn med andet modersmål end dansk, også kaldet dansk som andetsprog. Af nedenstående tabel fremgår det, at stort set alle institutioner og afdelinger nærmer sig det kommunale gennemsnit for andelen af børn med dansk som andetsprog. Der kan ses enkelte udsving som følge af, at alle børn optages, hvis de har søskende i dagtilbuddet.
Institution/afdeling | Februar | April | August | November |
Ejbyvang | 6% | 7% | 9% | 8% |
Engtoften | 34% | 34% | 29% | 27% |
Essedalen | 30% | 32% | 30% | 28% |
Fuglekær | 15% | 16% | 15% | 16% |
Hvissingegården | 17% | 22% | 21% | 27% |
Perlen | 46% | 45% | 41% | 38% |
Rosenåen- afdeling Anemonen | 25% | 21% | 22% | 27% |
Rosenåen- afdeling Syrenen | 43% | 39% | 39% | 38% |
Rosenåen- afdeling Violen | 32% | 26% | 29% | 29% |
Skovager | 3% | 5% | 3% | 3% |
Skoven | 21% | 21% | 23% | 27% |
Spirehuset | 85% | 73% | 75% | 72% |
Glostrup Kommune | 27% | 27% | 26% | 26% |
Note: Procentsatser med understregning markerer at der kun er blevet optaget børn med dansk i den følgende visitationsperiode. For februar-målingen og den efterfølgende visitation var loftet fastsat til 25 %, herefter følger loftet det kommunale gennemsnit. Kun Rosenåens afdelinger er medtaget, da der her er selvstændige venteliste.
Administrationen oplever at modersmålsloftet ud over den ønskede effekt også skaber nogle udfordringer i forbindelse med visitation og indkøring i dagtilbuddene. Derfor foreslår administrationen to ændringer i kommunens optagelsesregler for børn i dagtilbud.
Karensperiode for overflytning ved accept dagtilbud
Modersmålsloftet betyder, at en større andel af kommunens familier ikke får tilbudt den institution, som de ønsker. Det er dels de familier, som har børn med andet modersmål end dansk, og derfor ikke kan få optaget deres børn i en institution med høj andel af børn med dansk som andetsprog. Det kan dog også være familier, som ikke kan få plads i den ønskede institution, fordi ventelisterne til de institutioner, som fortsat optager alle børn, vokser.
Ifølge dagtilbudsloven har familierne ret til at lade deres børn blive stående til overflytning til den institution, som familien ønsker plads i. Dette medfører, at kommunens institutioner oplever, at et stigende antal børn skifter institution kort tid inden eller efter de er startet. Institutionerne bruger mange ressourcer på en opstart i form af forberedelse og forældresamtaler samt selve indkøringen, hvor der er nødt til at være ekstra personale afsat.
Administrationen har undersøgt mulighederne for at begrænse overflytningerne og forslår derfor at indføre en karensperiode, hvor familierne i en periode ikke vil få tilbud om overflytning til et andet kommunalt tilbud.
Erfaringer med begrænsning af overflytninger
Både Hvidovre Kommune og Rødovre Kommune har begrænset muligheden for overflytning mellem kommunale dagtilbud. I Hvidovre har man indført en karensperiode på 3 måneder, hvilket har givet en større ro omkring opstarten. Det skyldes at børnene ikke risikere at skulle overflyttes efter få dage og både forældre og pædagoger kan derfor gå mere helhjertet ind i indkøringsfasen. Håbet er at det giver flere familier lyst til at blive i de dagtilbud de er opstartet i.
Hvidovre Kommune visiterer ligesom Glostrup Kommune dagtilbudspladser for 3 måneder ad gangen. Derfor kan ske at forældrene under indkøringsprocessen, får tilbud om overflytning 3 måneder fremme tiden, hvilket kan begrænse effekten af karensperioden.
I Rødovre Kommune har man derfor valgt at gå skridtet videre og udvide karensperioden fra 3 til 6 måneder. Herved sikres det at forældrene først får tilbud om overflytning efter at deres børn har gået nogle måneder i dagtilbuddet. Rødovre Kommune rapporterer at det har haft den ønskede virkning, men at de også oplever et øget antal klager fra familier som er utilfredse med, at de er tvunget til at lade deres børn gå et halvt år i en institution de ikke har ønsket, før de har mulighed for at få overflytning.
Forslag om karensperiode i Glostrup Kommune
Administrationen foreslår på baggrund af erfaringerne fra Hvidovre Kommune og Rødovre Kommune, at der i Glostrup Kommune indføres en karensperiode på 3 måneder. Det vil betyde, at familier tidligst 3 måneder efter opstart i et kommunalt dagtilbud kan få plads i et andet kommunalt dagtilbud.
Konkret foreslås følgende ændring i Retningslinjer for optagelse af børn i dagtilbud, afsnit 3.3:
Ændring 1: Til sætningen, ”Hvis forældre ikke har fået en af de to ønskede pladser til deres barn, kan barnet fortsat stå på venteliste til to daginstitutionsafdelinger/dagplejere, hvis Pladsanvisningen informeres herom ved accepten af pladstilbuddet”, tilføjes følgende sætning, ”Dog kan der tidligst tilbydes plads 3 måneder efter indmeldelsesdato, med mindre barnet har søskende i den ønskede institution.”
Fravigelse af modersmålsloft
Den nuværende formulering i optagelseskriterierne giver ikke mange muligheder for at fravige modersmålsloftet. Den eneste nuværende mulighed er, hvis barnet har en søskende indmeldt i institutionen. Administrationen oplever, at der kan være flere tilfælde, hvor der kan være behov for at tilbyde børn med dansk som andet sprog plads i institutioner, som ellers kun optager børn med dansk modersmål. Det kan fx være, hvis institutionen har de rette kompetencer til at håndtere et barn med særlige behov. Her er det problematisk, at modersmålsloftet begrænser muligheden for at placere barnet i rette tilbud.
En anden situation, hvor modersmålsloftet giver udfordringer, er i forhold til at opfylde pladsgarantien for alle børn med dansk som andetsprog. Som det fremgår af tabellen ovenfor, er fordelingen for november 2020 sådan, at der i øjeblikket er 6 institutioner/afdelinger som ligger 3 eller færre procentpoint over det kommunale gennemsnit. Det betyder, at der i øjeblikket kun visiteres børn med dansk som andetsprog til 4 institutioner/afdelinger, og det udfordrer, da der i første omgang ikke er tilstrækkeligt med pladser til alle de børn, som har pasningsgaranti. Administrationen har dog samarbejdet med institutionerne om at udvide udbuddet af pladser, så pasningsgarantien kan overholdes.
Administrationen foreslår, at der indskrives samme fravigelsesmuligheder som for anciennitetsprincippet, hvor børn som hovedregel tildeles plads efter, hvor længe de har stået på venteliste. Konkret foreslås følgende ændringer i afsnit 2.1.
Ændring 2:
Den 4. sætning fjernes ”Dog optages børn altid, hvis de har søskende indmeldt i den ansøgte institution”. Den 5. sætning ændres fra ”Anciennitetsprincippet kan fraviges i følgende tilfælde i prioriteret rækkefølge” til ”Ovenstående anciennitetsprincip og modersmålsloft kan fraviges i følgende tilfælde i prioriteret rækkefølge”.
Modersmålsloftet vil med denne ændring kunne fraviges, hvis et barn har særlige behov, ved omstrukturering af dagtilbudsområdet, hvis barnet har fået tildelt plusplads i institutionen, hvis pasningsgarantien ikke kan overholdes på anden vis, hvis et barn tildeles forrang til et dagtilbud med udvidet åbningstid som følge af deres forældres arbejdstider, eller hvis barnet har søskende indskrevet i dagtilbuddet.
Ændringerne kan ses i sin fulde længde i den tilrettede version af Retningslinjer for optagelse af børn i dagtilbud som er vedhæftet som bilag.
-
- Søren Enemark (A) stiller, på vegne af A og V, ændringsforslag om, at karensperioden forlænges til 4 måneder, og at ændringerne evalueres efter et år for at se, om ændringerne virker efter hensigten.
Ændringsforslaget sættes til afstemning.
For stemmer Robert Sørensen (Ø), Marlene Frandsen (V), Piet Papageorge (V), Eva Nørgaard Wojtala (V), Dan Kornbek Christiansen (C) og Søren Enemark (A).
Imod stemmer Lars Thomsen (U).
Undlader ingen.
Ændringsforslaget anbefales godkendt.
- Indstillingen sættes til afstemning.
For stemmer Robert Sørensen (Ø), Marlene Frandsen (V), Piet Papageorge (V), Eva Nørgaard Wojtala (V), Dan Kornbek Christiansen (C) og Søren Enemark (A).
Imod stemmer Lars Thomsen (U).
Undlader ingen.
Indstillingen anbefales godkendt.
Indstillingerne sættes samlet til afstemning:
For stemmer A, C, F, O, V og Ø med 17 stemmer.
Imod stemmer U med 1 stemme.
Undlader at stemme ingen.
Indstillingerne godkendt.
Lars Thomsen (U) har følgende afvigende mening:
”Bylisten mener, at karensperioden er en lappeløsning på en dårlig ordning. Loftet over 2-sprogede børn fjerner børn fra deres lokalområder, skaber unødig transport gennem kommunen og en mere presset hverdag for forældrene. I sidste ende er det ikke kun to-sprogede børn, der begrænses i deres valg af daginstitution. Oven i de oplagte ulemper er der ikke engang garanti for at ordningen virker og Bylisten mener, at vi i stedet for loft over 2-sprogede børn burde investere i tidlig forebyggende indsats, bedre normeringer i dagtilbud og kompetenceløft til de af kommunens ansatte, der arbejder med familierne.”