Vi bruger cookies

Ved at bruge sitet acceptere du dette. "nej tak til cookies"

Læs vores cookiepolitik

Fejl i medicinering

Utilsigtede hændelser

Vi vil gerne vide, hvis noget er gået galt for dig eller dine pårørende, så vi kan lære af hændelsen og undgå at andre bliver udsat for det samme. 

Hver eneste dag er der mange borgere, som modtager pleje og behandling i kommunen, og i langt de fleste tilfælde går det godt. Men nogle gange sker der hændelser eller fejl, som kan skade borgeren.

Hvad er en utilsigtet hændelse?

En utilsigtet hændelse er, hvis plejen eller behandlingen af en borger ikke gik som forventet. Hændelsen giver typisk en oplevelse af at: ”Det burde ikke være sket” - ”Det kunne være gjort bedre” eller ”Det her var tæt på at gå galt”. 

En utilsigtet hændelse kan for eksempel være, hvis du eller din pårørende: 

  • får forkert medicin
  • får liggesår
  • får urinvejsinfektion eller lungebetændelse
  • får forsinket pleje eller behandling

Din indberetning er ikke en klage?

Rapporteringer om en utilsigtet hændelse er ikke en klage. Som udgangspunkt får du derfor ikke nærmere besked om, hvad kommunen vil gøre for at forebygge at det sker igen. I visse tilfælde kan vi dog vælge at kontakte dig i forbindelse med behandlingen af din indrapportering.

Du kan indberette på alle kommunens plejetilbud

Du kan rapportere hændelser, hvor mangler eller brister i sikkerheden førte til, at en eller flere personer blev skadet eller udsat for en risiko for skade. 

Du kan rapportere en hændelse til kommunen, hvis den er opstået: 

  • i hjemmesygeplejen
  • på et ældrecenter
  • på et botilbud / i sociale sundhedstilbud
  • i sundhedsplejen i misbrugsbehandling
  • i tandplejen
  • i genoptræning

Din indberetning vurderes og samles nationalt 

Det pågældende hændelsessted modtager og behandler din rapportering.  Patientombuddet samler desuden alle utilsigtede hændelser for hele Danmark med det formål at skabe læring på nationalt plan.

Du indberetter til Sundhedsstyrelsen

Du rapporterer til Sundhedsstyrelsens database ved at gå ind på DPSD.dk. Her kan du vælge mellem et skema for patienter/borgere og et for pårørende. 

Når du indrapporterer din hændelse, skal du være opmærksom på at vælge det rigtige ”hændelsessted”- altså dér, hvor den utilsigtede hændelse er sket. Er hændelsen sket på et botilbud/ hjemmesygeplejen/ ældrecenter/ sundhedsplejen og andre kommunale sundhedstilbud, skal du vælge ”Glostrup Kommune”.

Du skal indberette for at forebygge, at lignende kan ske igen

Formålet med at rapportere utilsigtede hændelser er at lære og forebygge, så mængden af hændelser kan reduceres og lignende ikke sker igen.

Du kan være anonym – men det er bedre du ikke er

Formålet med din indberetning er læring – at gentagelser forebygges. Hvis vi har brug for flere oplysninger, når vi skal lære af din indberetning, er det vigtigt, at vi kan kontakte dig. Så vi vil gerne have dit navn, telefonnummer og eventuelt din mail-adresse. Vi sletter alle oplysninger om dig, inden vi sender rapporten videre til Patientombuddet. 

Rapporteringssystemet er et ikke-sanktionerende system, det vil sige, at du ikke på baggrund af indberetningen kan få sanktioner fra arbejdsgiveren, Sundhedsstyrelsen eller domstolene. 

Du har mulighed for at indberette anonymt. 


Indberet en hændelse til DPSD